Fra international topkører til dansk MX-landstræner: Thomas Kjer Olsen i ny rolle
Seneste
Tiden flyver, men det er allerede 10 år siden, at Yamaha chokerede konkurrenterne i naked-mellemklassen med deres banebrydende, 3-cylindrede MT-09. Siden har modellen været en af markedets mest populære, og den er løbende blevet opdateret – mest markant med 2021-fornyelserne, hvor triple’n med den growlende sound voksede fra 847 til 890 kubik.
Fornyelser er der også i anledning af Yamaha’ens 10-års jubilæum. Designet er blevet skarpere, bl.a. takket være en helt ny LED-forlygte og en ny tank med mere profilerede linier. Tankens nye form giver sammen med det nye sæde, som er adskilt i kører- og passager-del, en ny kørestilling, som fortsat er let foroverbøjet, men giver øget bevægelsesfrihed på motorcyklen. Fodhvilerne sidder nu højere og længere tilbage, men kan indstilles i to positioner. Det samme gælder styret, som også er placeret lavere.
Køreren har direkte kig til en ny 5” TFT-skærm med mobilopkobling, der gør det muligt at nørde i opsætningen af elektronikkens køreprogrammer, den nye motorbremsestyring samt traction- og wheelie control, som nu får input fra en avanceret 6-akset IMU. Det hele styres fra et sæt nydesignede styrkontakter.
Cruise control bliver standard, og det samme gør tredje generation af Yamaha’s quickshifter, der skifter blødere opad i situationer med delgas, og som har blipper-funktion.
Bremserne har fået Brembo radial-master, og affjedringen er opdateret med bl.a. en fuldt justerbar forgaffel.
Den nye MT-09 kan opleves på Motorshow i Herning fra 2. til 4. februar. Prisen kender vi desværre ikke på nuværende tidspunkt.