Fra international topkører til dansk MX-landstræner: Thomas Kjer Olsen i ny rolle
Seneste
BMW præsenterer nu deres anden motorcykelmodel med det ikoniske bogstav M i betegnelsen. M 1000 R, eller som tyskerne kort kalder den – MR, lægger naturligvis både styrke og skarphed til den allerede dynamiske standardmodel. I stedet for S1000R’s 165 hk yder MR-modellen 210 hk, bl.a. fordi BMW har valgt at benytte ShiftCam-systemet, altså variabel ventiltiming, ligesom på RR-modellerne. Dermed overgår BMW’en Ducati Streetfighter V4 med et par hypper.
Motoren når sin maksimale effekt ved 13.750 o/m, og drejningsmomentet topper med 113 newtonmeter ved 11.000 o/m. Men række-4’eren kan drejes op til 14.600, når det behøves. I forhold til S 1000 R er sekundærudvekslingen gjort kortere med et 47-tands kædehjul bag i stedet for for 45-tands. Desuden er 4., 5. og 6. gears udvekslinger lagt kortere ud, så du selv i topgear kan udnytte hele det brede omdrejningsspektrum. BMW lover en accelerationen fra 0-100 km/t på 3,2 sekunder og en topfart på 280 km/t.
Det er dog ikke motoren alene, der gør modellen fortjent til at bære M-navnet. Affjedringen er semi-aktiv, og bremserne har blåanodiserede M-calipere udviklet i fællesskab af Nissin og BMW. De er lånt fra M1000RR og baseret på de bremser, som BMW bruger i Superbike-VM. For at kunne udnytte den øgede ydeevne har MR’en fået winglets i siderne, som presser fronten ned med 11 kg allerede ved 160 km/t. En justerbar styrdæmper bidrager yderligere til stabiliteten.
Allerede fra standard er elektronikpakken ganske omfattende. Brake Slide Assistant udviklet af BMW tager højde for udskridningen under bremsning ved at måle styrets drejevinkel og begrænse bremsekraften om nødvendigt. Cockpittets 6,5″ TFT-instrumentpanel er forberedt til M GPS-datalogger og M GPS-laptimer, der fås som ekstraudstyr. Bakkestart, fartpilot, dæktryksovervågning, nøglefri betjening, startassistent, traction- og slide control, pitlanebegrænser og tovejs quickshifter er alle en del af standardudstyret. Det samme er køreprogrammerne Rain, Road, Dynamic, Race og Race Pro 1-3. Komfort i køligt vejr leveres af styrvarmen. Desuden kan cockpittets grafik ændres til Race-mode, hvor gear, omdrejningstæller og laptimer har prioritet.
Hvis standardudstyret ikke er nok for dig, kan du tjekke M Competition-pakken, som bl.a. omfatter kulfiberfælge, M-fodhvilere samt masser af kulfiberdele.
Spejle i styrenderne er en del af standardudstyret, ligesom smedede alufælge og lyddæmper i titanium. Alt med fokus på lethed, og derfor er den fuldtankede vægt blot 199 kg. Med kulfiberfælgene fra M Competition-tilbehørspakken spares der yderligere 1,6 kg – endda af den fine slags. Lavere uaffjedret vægt mærkes bonner direkte ud på køreegenskaberne.