Fra international topkører til dansk MX-landstræner: Thomas Kjer Olsen i ny rolle
Seneste
Puds lige brillen og læs med, hvis du drømmer om at blive den næste Bautista – eller bare vil have landevejens skarpeste racer. Ducati præsenterer i dag anden generation af Panigale V4 R, som – udover at være en ultraheftig gademotorcykel – er italienernes homologeringsmodel til Superbike-VM.
Første generation af V4 R, som blev lanceret i 2019, ydede 221 hk ved 15.250 o/m. 2023’eren, som lever op til Euro 5, laver 218 hk ved 15.500 o/m. Men udstyres den med fuld racerudstødning (5 kg lettere), kan effekten nå 237 hk ved samme omdrejningstal, og om nødvendigt drejer V4’eren gerne videre til 16.500 o/m i topgear (16.000 i de øvrige gear).
Med en særlig letløbsolie, udviklet af Shell i samarbejde med Ducati Corse, reduceret motorens mekaniske friktion med 10 procent, hvilket ifølge Ducati vil øge effekten med yderligere 3,5 hk (4,5 hk ved maks.-omdrejningerne). Olien er udviklet til Superbike-VM og MotoGP, hvor racerne kører med tørkobling, og derfor er den nye Panigale V4 R udstyret med en sådan. Den tørre slipperkobling er mindre i både diameter og tykkelse (24 mm) og desuden 800 gram lettere end forgængerens. Men har altså også den for sande ducatisti så højt skattede, raslende lyd som velkommen bonus.
Stemplerne, der ligesom forgængerens kun har én kompressionsring, har fået nyt design, der gør dem 5 gram lettere. Latterlig lidt, kan du mene, men tænk så på, at de korte propper skal flyttes op og ned op til 16.500 gange i minuttet. Belastningerne ved de høje omdrejninger har også været fokus ved udviklingen af de nye plejlstænger, som stadig er i titanium, men nu har en 1,6 mm central, langsgående oliekanal, der sikrer olieflow mellem plejlstangs- og krydspindsleje.
V4 R-gearkassen har arvet 2022-Panigale’rnes højere udveksling i 1. (11,6%), 2. (5,6%) og 6. gear (1,8%). Elektronikken har samme opgraderinger som V4/V4 S, men desuden har V4 R-ejeren muligheden for at opgradere til DCT EVO 3-software, som er specielt afstemt til kørsel på slicks og regndæk og ikke må anvendes på gaden.
R’eren får også V4 S’en nye Öhlins-affjedring, men selvfølgelig uden den elektroniske regulering. Det betyder bl.a. en NPX25/30-forgaffel med 5 mm større vandring, mens TTX-bagdæmperen er forlænget 4 mm, så den med svinggaffelleje-justeringen i position 1 får bagenden til at stå 20 mm højere. Det gavner styrevilligheden. En 80 N/mm fjeder bag (før 105 N/mm) sikrer bedre balance med den nye forgaffels større vandring.
Alutankens volumen er øget fra 16 til 17 liter og formen er ændret, så den nu giver bedre kørerkontakt ved retningsskift og støtte ved indbremsninger. Og både winglets og kåbeslidser har fået nyt design – akkurat som på standard-V4’erne. Trods den ekstra brændstofkapacitet er Ducati’ens fuldtankede vægt kun steget med 500 gram til 193,5 kg. Tør vejer den nye Panigale V4 R 172 kg.
Prisen kender vi desværre ikke endnu.