Fra international topkører til dansk MX-landstræner: Thomas Kjer Olsen i ny rolle
Seneste
Banekørere tiggede og bad, og KTM svarede sidste år med RC 8C – en rendyrket asfaltracer bygget rundt om den kompakte 890-kubik RC8c-twin, vi kender fra Duke- og Adventure-modellerne. Nu har østrigerne nulstillet stopurene og forfinet bane-modellen, så den er mere Ready to Race end nogensinde, og opdateringerne går meget længere end den opdaterede lakering og grafik.
Bl.a. takket være lettere ventiler og plejlstænger i titanium, en benzinpumpe med højere tryk, indsprøjtning med større spjældhuse samt nye stempler med højere kompression og blot én kompressionsring er motoren blevet både mere robust og stærkere i ydelse. Effekten er øget med 7 hk til 135 hk ved 11.000 o/m, og det maksimale drejningsmoment hedder nu 98 Nm ved 8250 o/m. Motorens øvre balanceaksel er fjernet til gavn for gasresponsen, og en ekstra oliekøler fra Pankl øger den termiske stabilitet på varme racerdage.
Elektronikken rummer udover flere riding-modes justerbar gasrespons, traction-, wheelie- og launch control samt justerbar motorbremsevirkning. Quickshifter med blipper er der naturligvis også på gearpedalen med omvendt skiftemønster.
En Akrapovic-udstødning i titanium har hjulpet med at reducere tørvægten til 142 kg, og Apex Pro-komponenterne fra WP har fået blødere afstemning for øget feed back fra underlaget. Og som på en ægte racer kan kronrørsvinkel og efterløb justeres, så geometrien passer perfekt til dig. Bremserne fra Brembo matcher det høje niveau med justerbar RCS19 Corsa Corta-master og Stylema-calipere på forhjulets skiver. Og under kåbeglasset sidder et nyt AIM-racerdisplay med GPS-datalogger og laptimer.
For at få hjulene til at rulle på den bedste (og hurtigste) måde vil den officielle ‘overdragelse’ af 2023 KTM RC 8C’erne foregå ved en ultra-speciel banedag for 30 kunder på Circuito Ricardo Tormo i Valencia den 26. april 2023. Hvis du er tidligt nok ude, får du en dag med tidligere GP-kørere, der tilbyder baneundervisning, samt et komplet KTM- og WP Suspension-teknikerteam, som hjælper med opsætningen af din nye RC 8 C til den spanske grandprix-bane. Indkvartering, mad, transportlogistik fra Østrig til Spanien og derefter til lokale forhandlere er der alt sammen sørget for. KTM lover, at dette er den fulde fabriksraceroplevelse!
Bemærk, at der kun bygges 200 eksemplarer af denne model med slicks. Se mere her