Yamaha Tracer 9 i 2025: Automatgear, matrix-lys og højere komfort
Live fra Valencia! Lige nu viser Triumph deres nye Street Triple frem for verdenspressen på det spanske Circuit Ricardo Tormo, hvor MotoGP-mesterskabet afgøres i weekenden. Bike er på pletten til den spændende lancering, og vi kan nu for første gang vise dig billeder af den nye Street Triple.
Det handler om en stort set ny motorcykel, men med det samme legesyge DNA som forgængerens. Den nye Street Triple kommer som 2023-model i tre forskellige versioner; Street Triple R, Street Triple RS og Street Triple 765 Moto2 Edition. Alle modeller deler samme stel og svinggaffel og sidstnævnte er helt ny. Motoren er grundlæggende den samme i alle tre modeller, baseret på Triumph’s erfaring som motorleverandør til Moto2-klassen, men har forskellige grader af tuning.
R yder 120 hk ved 11.500 o/m, RS og Moto2 har 130 hk ved 12.000 o/m. Drejningsmomentet på 80 newtonmeter ved 9500 o/m er det samme på alle tre. Motorerne har fået nye stempler og øget kompression samt nye plejlstænger, krydspinde, ventiler og knastaksler med højere løft. For at gøre den nye kraft endnu mere tilgængelig, har den nye Triumph Street Triple fået en ny gearkasse med tættere udvekslinger og lavere sekundærgearing. Fuldtanket havner vægten på blot 188 kg.
Hvad adskiller de tre modeller ud over motoren? Kort sagt affjedring og bremser. Alle modeller har fuldt justerbare forgafler og støddæmpere samt fine Brembo-bremser. Street Triple R med Showa-komponenter for og bag og Brembo M4.32 monoblok-calipere på forhjulet. Street Triple RS kommer med en Öhlins-bagdæmper, der komplementerer Showa-gaflen, som er prydet med Brembo’s fine Brembo Stylema-calipere. Moto2-modellen har den luksus også at tilbyde Öhlins-foran, men styret er også anderledes. Et clip on, der sidder 80 mm lavere og 50 mm længere fremme – alt sammen for at forbedre fornemmelsen af forenden og gøre modellen klar til racerbanen! Moto2-versionen har også adskillige kåbedele i kulfiber.
Som man kan forvente af sådanne moderne maskiner, kommer Street Triple-familien med komplet elektronisk hjælpesystem på alle tre modeller – med bl.a. kurve-ABS og traction control samt forskellige køremodes og tovejs quickshift. Det er selvfølgelig muligt at tilslutte mobiltelefonen til den nye TFT-instrumentering.
Og så er der prisen! For sådan en cykel, der allerede på papiret virker køreglad og sjov at køre har Triumph lagt sig på et fornuftigt niveau:
· Street Triple R, 146.900 kr.
· Street Triple RS, 172.900 kr.
· Street Triple 765 Moto2 Edition, 204.900 kr.
Vi kan desværre ikke prøvekøre de Street Triple’r nu under pressepræsentationen, det må vente til et senere tidspunkt. Men nyd billederne i galleriet herunder.