Fra international topkører til dansk MX-landstræner: Thomas Kjer Olsen i ny rolle
Seneste
F.C.C. TSR Honda France forsvarede deres VM-titel i FIM World Endurance Championship med stil, da de søndag eftermiddag vandt 24-timers løbet på Le Mans – årets første race i EWC-serien. Under meget vanskelige vejrforhold leverede teamets tre kørere, Josh Hook, Mike Di Meglio og Alan Techer perfekt kørsel på deres Honda CBR1000RR-R Fireblade SP gennem hele løbet.
Eneste plet på præstationen var en mindre kollision umiddelbart efter starten, som Josh Hook havde med Suzuki-køreren Gregg Black. Sammenstødet sendte de seneste to års Le Mans-vinder, Yoshimura SERT Motul-teamet, af banen med voldsomme skader på GSX-R 1000’eren.
Køligt vejr gav udfordringer med dækkenes greb, og Hook indledte derfor i moderat tempo. Men i det første stint for Mike Di Meglio tog franskmanden føringen, og han formåede at holde et godt tempo og åbne et hul. F.C.C. TSR Honda France tog kontrol over løbet efter fire timer med perfekte pitstop og konstante omgangstider. I løbet af aftenen, da temperaturerne faldt, var Honda-holdet i stand til at udbygge føringen, og de fik de 10 point for at ligge i føring efter 8 timer.
De tre kørere forblev fokuserede og undgik fejl, da banen blev meget glat med tyk tåge på Le Mans-banen. F.C.C. TSR Honda France holdt føringen og fik også de maksimale 10 point for at føre efter 16 timer. Endnu en stribe perfekte pitstop og konsekvent hurtige omgangstider gav sejren til Honda #1.
YART Yamaha, som var Honda-teamets tætteste konkurrent, brugte dyrebar tid på reparation efter et styrt og på en spontan udskiftning af en bremsecaliper, som drillede ved skift af forhjulet ved et pitstop.
Det private Ducati-team ERC Endurance kæmpede momentvis med BMW Motorrad World Endurance Team om en plads på podiet, men problemer med et langsommeligt tanksystem og et spontant koblingsskift sidst i løbet kostede Ducati-folkene dyrt. Efter at ERC-holdet havde ligget på en lovende 2.-plads søndag morgen, gled de ned på en 5.-plads. BMW-teamet kunne trods tidskrævende reparation efter et styrt indtage den samlede 3.-plads. 4.-pladsen erobrede Viltaïs-teamet, som i 14 sæsoner har kørt Yamaha, på deres nye Honda Fireblade.
Weekendens mest imponerende opkørsel leverede Yoshimura SERT Motul-teamet, som blev sat 18 omgange tilbage på grund af reparationerne efter styrtet på første omgang. Efter en ellers perfekt start fra pole position sendte episoden dem ned på 54.-pladsen, men dedikeret kørsel og perfekte pitstop bragte dem frem på 7.-pladsen. En position, de bevarede selvom de i løbets sidste time igen måtte bruge tid på reparationer efter et styrt i olie fra en havareret konkurrent.
Samme oliestribe afgjorde resultatet i Superstock-klassen, hvor Chromeburner Honda-teamet efter et styrt måtte nøjes med en 4.-plads oven på en spændende kamp om sejren med det nyetablerede Tecmac MRP BMW-team.
Næste EWC-afdeling er 24-timers løbet på Spa, der køres den 17.-18. juni.