Fra Bologna til Billund: Den nye Panigale V4 S i LEGO-udgave
Seneste
Der var bogstaveligt talt kamp til stregen, da BMW’s officielle langdistance-team lørdag eftermiddag vandt årets sidste afdeling af Endurance World Championship, 6-timers løbet på Most i Tjekkiet.
Blot 0,077 sekund var der mellem M 1000 RR’en med #37 og YART-Yamaha’en med #7 ved det ternede flag. På 3.-pladsen kom Yoshimura SERT-teamets Suzuki, som samtidig vandt SERT’s 17. verdensmesterskab i EWC – det første i teamets nye konstellation med Yoshimura.
Sejren er BMW’s første i EWC, og den blev kørt hjem med tyske Marcus Reiterberger som eneste afløser for ukrainske Ilja Mikhalchik. Temaets tredjekører, Freddy Foray fra Frankrig, havde ikke helt farten til at matche de to. Tyske Fritz delte YART-Yamaha’en med tjekkiske Karel Hanika og italienske Nicolò Canepa, og trioen havde kvalificeret sig til forreste startposition, mens BMW’en holdt som nummer to på grid’en. Men starten blev ikke nogen succes for de to teams.
YART-R1’eren ville ikke i gang og kom først afsted som tredjesidst af feltets 24 teams. BMW’en startede glimende, men kom i første omgangs hektik i banens snævre sving ned på 5.-pladsen. Efter 15 minutter havde Mikhalchik dog nået førergruppen, hvor franske Mike di Meglio på FCC TSR-Honda’en, landsmanden Gregg Black på SERT-Suzuki’en og briten Gino Rea på den privatanmeldte Wojcik-Yamaha sloges om at være forrest. Og blot 5 minutter senere var også Marvin Fritz fremme hos dem.
YART-Yamaha fik dog startproblemer endnu engang, da det østrigske team pittede som nogle af de første. 25 dyrebare sekunder blev nu smidt væk, før R1’eren med #7 ville starte. Men endnu værre gik det for FCC TSR-Honda, som efter deres tredje pitstop tabte det hele på gulvet, da japanske Yuki Takahashi efter få sving skred ud med Fireblade’n, som formentlig ikke havde fået varme nok i Bridgestone-dækkene. Eller var det en elektronikfejl? Under alle omstændigheder sendte reparationsarbejdet dem ned på 20.-pladsen.
Takket være en gunstig strategi med lange stints førte BMW-teamet gennem det meste af løbet. Men YART, der havde været én gang mere i pit for at tanke og desuden været uheldige med timingen ved en safety car-periode, havde ikke opgivet drømmen om en sejr, og Marvin Fritz satte en slutspurt ind, der gjorde afslutningen til en sand gyser.
Med én time tilbage af 6-timers-løbet førte BMW’en med 29 sekunder. 50 minutter senere lå Fritz blot en håndfuld sekunder efter Marcus Reiterberger, og da de to passerede stregen for næstsidste gang, var det med en afstand på 0,194 sekund. Fritz lagde an til at overhaling i det snævre sving 2, men måtte slække gassen, så han nu var 0,5 sekund efter Reiterberger. Begge fyrede maksimalt gennem de sidste sektorer, og ved målstregen var BMW’en altså blot 0,077 sekund foran Yamaha’en. Det er en tætteste sejr i EWC’s historie.
Yoshimura SERT-teamet holdt sig ude af balladen, men slap ikke for drama af den grund. Da et par havererede Yamaha’er på et tidspunkt havde efterladt en stribe olie på banen, klappede GSX-R’ens forhjul ind under Xavier Simeon, men belgieren undgik et styrt ved at tage fra med højre hånd – Guds hånd, som han senere kaldte den med et indforstået grin.