Fra international topkører til dansk MX-landstræner: Thomas Kjer Olsen i ny rolle
Seneste
Fra at være det noget obskure mærke, der producerede varianter af en gammel cykel, har Royal Enfield udviklet sig drastisk i de seneste 10 år. Nye modeller er blevet lanceret med stor succes. Modeller, der passer perfekt i tidsånden til alle dem, der har tabt overblikket over elektroniske hjælpemidler og bare gerne vil køre på motorcykel. Nu udvider de med semi-offroaderen Scram.
Scram er dybest set en Himalayan, der er blevet strippet og fået det eventyrlystne nedtonet. Sædehøjden er lavere – blot 795 mm. Dette for at passe til dem, der ikke ønsker en adventure-cykel, men mere en robust hverdagspendler med ferieambitioner. Ikke mod Sydpolen, men helst til iskiosken.
Royal Enfield kalder Scram for en livlig multifunktionel crossover, der kombinerer eventyr-DNA med ægte scrambler-vibes. Motoren er en 1-cylindret, luftkølet, 411 kubik 4-taktsmotor med én overliggende knastaksel. Effekten er angiveligt 24,3 hk ved 6300 o/m og momentet 32 newtonmeter ved 4000-4500 o/m. Der er skivebremse på både for- og baghjul, monostøddæmper bag og en 41 mm teleskopgaffel for.
Prisen i Danmark kender vi ikke endnu.