Alle hjelme, som AGV’s officielle kørere benytter, bliver analyseret efter et uheld på banen. Det gælder også Valentino Rossis Pista GP-hjelm efter italienerens styrt tidligt i MotoGP’et på Aragon, hvor Rossi kortvarigt mistede bevidstheden.
Ifølge AGV viser den tekniske analyse følgende:
· Yderskallen viser klare tegn på kontakt med banen og med Rossis Yamaha M1-racer
· Første kontakt var med banen som følge af Rossi highside
· Bageste venstre del af hjelmen fik det første slag tæt ved spoileren, som brækkede af, præcis som den er konstrueret til
· Efter at Rossi rullede rundt et par gange på asfalten og i gruset, kom hjelmen i direkte kontakt med M1-raceren. Der er på højre side af hjelmen tydelige tegn på voldsom kontakt mellem yderskallen og M1-racerens svinggaffel og/eller bremsecaliper
· Der er også tydelige spor af gummi på yderskallen og på visiret, hvilket er resultatet af kontakt mellem M1-racerens spinnende baghjul og Rossis hjelm
· Kraftig friktion mellem dækket og hjelmen rev dele af visiret af i højre side og knækkede visirmekanismen, som er fremstillet i metal
· Selv om visiret også knækkede i venstre side nær lukkemekanismen, forblev det på plads. Beskyttelsen her er forstærket af det såkaldte Racing Kit, som med en metalskrue fikserer visiret til visirmekanismen. Dette kit bruges på professionelt benyttede hjelme, men kan købes af alle som ekstraudstyr
· Rossi kortvarige bevidstløshed og efterfølgende hovedpine skyldes formentlig den kraftige drejning af kørerens hoved forårsaget af kontakten mellem hjelmen og det spinnende baghjul