Yamaha Tracer 9 i 2025: Automatgear, matrix-lys og højere komfort
Tidligere på året afslørede Aprilia et enkelt foto og sparsom info om deres nye RSV4. Nu kan vi præsentere flere billeder og mere information.
V4-motoren er naturligvis blevet Euro 5-klar, men den er samtidig vokset fra 1077 til 1099 kubik. På den måde er det lykkedes Aprilia at bevare effekten på 217 hk ved 13.000 o/m, mens det maksimale drejningsmoment er steget fra 122 til 125 Nm ved 10.500 o/m.
Kører-ergonomien er forbedret for dem, der ikke altid jagter tider på en trackday – med en mere komfortabel kørestilling, som også vil passe kørere af forskellig fysisk størrelse. kørestillingen er også blevet opdateret.
Både tank og sæde har fået nyt design, som skal sikre køreren bedre kontakt med motorcyklen. Kåben har også fået friske former – og i modsætning til forgængerens påsatte vinger, er 2021-modellens integreret i de nye lagdelte kåbedesign.
En helt ny TFT-instrumentering hjælper med at holde styr på alle funktionerne i elektronikken, der får input fra en 6-akset IMU og styres af en lynhurtig Marelli 11MP ECU-processor, der optimerer styring af ride by wire-indsprøjtningen.
Her er indstillelig traction- og wheelie control, motorbremsestyring i flere trin og seks riding modes, hvoraf tre er til banekørsel og to kan tilpasses individuelt. Af de tre programmer til gadekørsel kan det ene konfigureres efter dine personlige ønsker.
Svinggaflen har fået nyt design med input fra MotoGP – den er lettere og længere, men også stærkere. Og med en optimeret balance mellem vridningsstabilitet og flex samt et ændret lejringspunkt sikrer den bedre greb, når du accelererer ud af svingene.
Hvis du vælger RSV4 Factory får du, oven i de allerede nævnte herligheder, smedede fælge, semi-aktiv Öhlins Smart EC 2.0 affjedring og Brembo Stylema-calipere på forhjulet.
RSV4 koster 259.998 kr. og kommer udelukkende i farven “Dark Losail”, mens Factory-versionen til 349.998 kr. fås i “Aprilia Black” og “Lava Red”.