Fra international topkører til dansk MX-landstræner: Thomas Kjer Olsen i ny rolle
Seneste
Med 235 Dakar-etapesejre og 19 Dakar-titler har KTM etableret sig som en dominerende kraft i rallyracing. KTM 450 Rally Replica har bidraget med 10 af disse Dakar Rally-titler, hvilket gør den til den mest succesrige model i løbets historie, og i 2025 sigter den på flere sejre med den mest ekstreme opdatering til dato.
Med opdateret motor, skarpere karrosseri og en ny kombination af stel og affjedring, som er udviklet af KTM Factory Racing, hvilket bringer den tættere på en Factory Racing-maskine end nogensinde. 450-kubikkeren har fået nyt SOHC-topstykke, forstærket kobling og kraftigere gearkasse. Og to separate kølere styrer nu motortemperaturen mere optimalt end forgængerens enlige
Det helt nye stel er håndsvejset hos KTM Motorsports og samlet af laserskårne, hydroformede sektioner med specifikt beregnede længde- og vridnings-flexparametre, og byder ifølge KTM som forgængerens rørgitterramme på exceptionel feedback og stabilitet. Bag sidder en 16-liters brændstoftank, som suppleres af to ekstra 9- og 9,5-liters tanke fortil, drevet af to separate brændstofpumper, som kan aktiveres uafhængigt fra de to forreste tanke eller den bag. Den totale brændstofkapacitet på 34,5 liter gør den nye KTM i stand til at dominere de længste rallyetaper.
Affjedringen på 2025-udgaven af KTM 450 Rally Replicahåndteres af de nyeste WP PRO-komponenter. Fortil en 48 mm WP XACT PRO 7548-upside down i en ny CNC-fræst gaffelbro med 23 mm offset, der sikrer optimal stivhed. På den øverste bro sidder desuden KTM’s PHDS-system (Progressive Handlebar Dampening System, og der mangler heller ikke en Scotts-styrdæmper. Bag klarer en WP XACT PRO 7750-støddæmper ujævnhederne. Alt fuldt justerbart og testet og brugt i flere Rally-etapesejre af stjernekørerne Kevin Benavides og Matthias Walkner.
Designet fremstår skarpere og med en mere aggressiv profil. Et specifikt udviklet navigationstårn lavet af ekstra let kulfiber sidder bag en ny kåbe, som giver væsentligt forbedret aerodynamik. Dette betyder, at ryttere oplever mindre turbulens og stød i siddende kørestilling. Et nyt LED-forlygtesystem øger det samlede lysudbytte med 33 procent, hvilket spiller en afgørende rolle i starten af etapen tidligt om morgenen eller ved ankomster sent om natten.
2025-udgaven af KTM 450 Rally Replica har desuden en unik plads til værktøj integreret i motorens slagbeskyttelse, hvilket giverhurtig adgang til grejet og frigør plads og vægt på kørerens beklædning.
KTM 450 Rally Replica bygges i blot 100 eksemplarer hos KTM Motorsports i Østrig. Der åbnes for bestillinger i dag.