Yamaha Tracer 9 i 2025: Automatgear, matrix-lys og højere komfort
Elmotorcykelmærket Voxan, der ejes af elbilproducenten Venturi, er klar til at erobre nye hastighedsrekorder.
Efter at have sat 11 nye FIM-rekorder i november 2020 er den cigarformede elracer Voxan Wattman blevet optimeret som forberedelse til endnu et rekordforsøg i klassen under 300 kg. Endnu en gang køres maskinen af den tidligere 250 GP- og Superbike-verdensmester, Max Biaggi.
Voxan Wattman blev oprindeligt konstrueret til rekordforsøg på verdens største saltsø, Salar de Uyuni i Bolivia. Men restriktioner som følge af Covid-19-krisen gør det umuligt at rejse til Bolivia. I stedet blev landingsbanen på Châteauroux-flyvepladsen i Frankrig sidste efterår valgt som scene for næste forsøg, og inden udgangen af 2021 vil Voxan etablere en base på yderligere en asfaltbane.
Som forberedelse til det kommende forsøg og for at optimere Wattman til det nye underlag er motor og transmission blevet ændret en smule i samråd med Michelin, som er partner og dækleverandør på projektet.
I november 2020 opnåede Voxan Wattman en hastighed på 408 km/t. For at slå den rekord har ingeniørholdet hos Venturi/Voxan også arbejdet med bl.a. forbedring af motorcyklens penetrering af fartvinden og med stabiliteten. Simuleringer i vindtunnel har spillet en afgørende rolle, med udviklingsafdelingen har også hentet hjælp fra specialister i væskedynamikssimulering for at tage højde for de utroligt høje hastigheder, der er tale om her.
Selv om Max Biaggi mest har brugt karrieren på at være hurtig i sving, er han superentusiastisk over udviklingen i hastighedsprojektet:
– Jeg kan næsten ikke fatte, hvor langt ingeniørerne er kommet på bare et par måneder. I november tvivlede vi på, at vi overhovedet kunne nå 400 km/t, men nu er den hastighed afsæt for næste forsøg. Jeg er ikke i tvivl om, at vi når målet, siger italieneren.