Bimota flyvende fra start i SBK-comeback

Weekendens finaleafdeling i Superbike-VM blev den foreløbig sidste for Kawasaki Racing Team med de grønne racere. Der vil fortsat være ZX-10RR-motorer i teamets motorcykler i 2025, men de sidder i den splinternye Bimota KB998, som mandag debuterede ved den officielle SBK-test på Jerez. 

Et comeback til Superbike-klassen for det italienske feinschmecker-mærke, som for fire år siden kom under Kawasaki’s ejerskab. Bimota triumferede fra Superbike-VM’s start i 1988, da Davide Tardozzi vandt seriens allerførste løb, som blev kørt på Donington Park, på en YB4. 

Noget mindre vellykket var genkomsten i 2014 med Francis Battas Alstare-team og den BMW S 1000 RR-motoriserede BB3 EVO, kørt af Christian Iddon og Ayrton Badovini. I august måned var det endnu ikke lykkedes den lille fabrik i Rimini at producerede de nødvendige 125 eksemplarer, som homologeringen krævede, og derfor blev Bimota suspenderet fra mesterskabet.

I denne uge kom Bimota dog tilbage til Superbike-VM med et brag. Første testdag var dog en slags shake down-test for den nye racer, som blev kørt af Florian Morino, mens Alex Lowes og Axel Bassani så til fra pitboksen. Dag 2 kom de to KRT-fabrikskørere dog selv i aktion, og da testdagen var slut, havde Bassani sat hurtigst tid af alle, tæt fulgt af Lowes.

Screenshot
Screenshot

Annonce

Annonce

Screenshot