Fra international topkører til dansk MX-landstræner: Thomas Kjer Olsen i ny rolle
Seneste
Kawasaki’s engagement i Bimota medfører nu et comeback i Superbike-VM for det italienske feinschmecker-mærke i 2025.
Bimota’s filosofi har altid været at tilbyde avancerede og kompetente stelkonstruktioner til kendte motorer fra masseproducerede mc-modeller. Vi ved endnu ikke, om Bimota-boss Pierluigi Marconi vil benytte den særlige Tesi-forgaffel med navcenterstyring til Superbike-raceren, men motoren kommer helt sikkert fra ZX-10RR, som i øjeblikket er Kawasaki’s homologeringsmodel til Superbike-VM. Det nyetablerede Bimota-team vil dele infrastruktur med Kawasaki Racing Team, som med Jonathan Rea vandt seks VM-titler i træk.
Bimota vandt syv løb i Superbike-VM’s første sæson tilbage i 1988 takket være Davide Tardozzi (5 sejre) og Stephane Mertens (2 sejre). Og vi glemmer aldrig salig Anthony Goberts suveræne regnvejrs-sejr på en Bimota SB8R i april 2000 på Philip Island.
Mindre succesrigt var Bimota’s comeback i 2014 med Francis Battas Alstare Racing og BMW S 1000 RR-power i BB3-modellen, som blev kørt i EVO-klassen af Ayrton Badovini og Christian Iddon. Bimota blev dog diskvalificeret midt på sæsonen, fordi de ikke formåede at producere tilstrækkelig mange eksemplarer af BB3 til at opfylde homologeringskravene.