Bimota tilbage i Superbike-VM

Kawasaki’s engagement i Bimota medfører nu et comeback i Superbike-VM for det italienske feinschmecker-mærke i 2025. 

Bimota’s filosofi har altid været at tilbyde avancerede og kompetente stelkonstruktioner til kendte motorer fra masseproducerede mc-modeller. Vi ved endnu ikke, om Bimota-boss Pierluigi Marconi vil benytte den særlige Tesi-forgaffel med navcenterstyring til Superbike-raceren, men motoren kommer helt sikkert fra ZX-10RR, som i øjeblikket er Kawasaki’s homologeringsmodel til Superbike-VM. Det nyetablerede Bimota-team vil dele infrastruktur med Kawasaki Racing Team, som med Jonathan Rea vandt seks VM-titler i træk.

Bimota vandt syv løb i Superbike-VM’s første sæson tilbage i 1988 takket være Davide Tardozzi (5 sejre) og Stephane Mertens (2 sejre). Og vi glemmer aldrig salig Anthony Goberts suveræne regnvejrs-sejr på en Bimota SB8R i april 2000 på Philip Island.

Mindre succesrigt var Bimota’s comeback i 2014 med Francis Battas Alstare Racing og BMW S 1000 RR-power i BB3-modellen, som blev kørt i EVO-klassen af Ayrton Badovini og Christian Iddon. Bimota blev dog diskvalificeret midt på sæsonen, fordi de ikke formåede at producere tilstrækkelig mange eksemplarer af BB3 til at opfylde homologeringskravene.

Annonce

Annonce

Screenshot