Fra international topkører til dansk MX-landstræner: Thomas Kjer Olsen i ny rolle
Seneste
I 2014 fejrer Danmarks Motor Union (DMU) 100 års-jubilæum, og i forbindelse med jubilæumsåret afvikles der Classic European Cross (CEC) på Honda Park i Randers. En perfekt kombination, da der netop i Randers findes en helt unik motocross-historik, som går tilbage til sportens barndom. En historik, som vækkes til live den 3. maj 2014, hvor fantastiske motorcykler helt tilbage fra midten af dette århundrede indtager Randers.
Historiebøgerne beretter blandt andet om afholdelse af sportens største løb, kaldet Motocross of Nations, på den daværende Volk Mølle-bane i Randers. Et løb, der betegnes som motocrosssportens svar på OL, og som allerede den gang trak 40.000 tilskuere til Randers. Efterfølgende tiltrak sporten op mod 20.000 tilskuere til VM-løb i Randers, og Volk Mølle-banen fik stor ros, da den svenske synsmand kaldte banen ”aldeles fortrinlig, en perle blandt motocrossbaner”.
I dag er det imidlertid Honda Park Brusgård, der danner rammen om det historiske race hos Randers Motor Sport (RMS), og den bane har ligeledes modtaget stor international ros. Det skete bl.a. i 2007, da RMS blev kåret som årets VM MX3 arrangør, af den internationale VM-promotor Youthstream.
”Vi har en stolt tradition i Randers Motor Sport. Det gælder både tilbage fra Motocross sportens begyndelse, og i nyere tid, hvor vi har afholdt VM og EM. Derfor glæder vi os også utroligt meget til, at skulle afholde Classic European Cross”, siger formand for Randers Motor Sport, Jan Hvam.
At datoen for afholdelsen af Classic European Cross er den 3. maj 2014 er heller ikke tilfældigt valgt, da det med blot 7 dages forskel er 50-årsdagen for et verdensmesterskab, der blev afholdt i Randers den 10. maj 1964. Ydermere er det lykkedes at finde plakaten fra 1964, og den vil i nyoptryk danne grundlag for plakaten til Classic European Cross den 3. maj 2014 (offentliggøres senere).
– I lighed med plakaten er motorcyklerne der skal køres på, også fra en svunden tid – både af udseende og alder. Kørerne må selvfølgelig godt sætte de gamle motorcykler i stand, så de er klar til race, men det skal ske i respekt for originaliteten. Motorcyklerne skal af udseende være som da de blev fremstillet, og bl.a. må affjedringen ikke ændres, så det kræver jernmænd som i gamle dage, siger Jens Bakmand Skovsen, som skal deltage i 66+ klassen til EM. Jens er i øvrigt regerende danmarksmester i klassen, og han blev nr.3 ved EM i 2013.
Selve arrangementet sker i samarbejde mellem Dansk Classic Cross (DCC), Randers Motor Sport (RMS), Danmarks Motor Union (DMU) og med support fra Randers Kommune.