Fra international topkører til dansk MX-landstræner: Thomas Kjer Olsen i ny rolle
Seneste
CRF 250 L blev lanceret i 2012, og Honda’s lille brugervenlige offroader blev hurtigt populær. I 2017 fik modellen følgeskab af CRF 250 Rally, der levede op til efternavnet med Dakar-inspireret design og en affjedring, der smagte mere af lange dagsetaper og eventyr.
Begge modeller opdateres nu kraftigt til 2021, og som skiftet i modelnavnet fra 250 til 300 antyder, er en væsentlig fornyelse en større og kraftigere motor, som i øvrigt sidder i et lettere stel, som totalt resulterer i et 13 procent bedre vægt/kraft-forhold.
Den nye Euro5-klar motor på 286 kubik yder 27 hk ved 8500 o/m. Og takket være større slaglængde er drejningsmomentet øget med hele 18 procent til 26,6 Nm ved 6500 o/m (forgængerens 249-kubikker leverede 25 hk ved 8500 o/m og 22,6 Nm ved 6750 o/m).
Motorens vejrtrækning er forbedret med ny timing på indsugningsknasten, ny indsugning og udstødning. Til gavn for accelerationen er udvekslingen nu lavere i de fem første gear, mens 6. gear er højere for mere afslappet kørsel i motorvejstempo. Koblingen er nu af assist & slipper-typen, som er 20 procent lettere at trække.
En nydesignet semi-dobbelt rørramme i stål og en ny svinggaffel i aluminium har hjulpet med at reducere vægten med 4 kg, og samtidig giver det nye stel bedre feedback til køreren takket være en revideret vridningsstabilitet med mere lateral flex. Stelgeometrien er trimmet, og affjedringens vandring er øget (10 mm for/20 mm bag på CRF 300 L og 10 mm for på CRF 300 Rally), hvilket også lægger til frihøjden.
CRF 300 L har en desuden slankere tank (stadig på 7,8 liter) og sæde samt et nyt LCD-instrument. Samtidig er kørestillingen opdateret med styret vinklet mere bagud og fodhvilere, der sidder lavere og længere tilbage. Sædehøjden er øget med 5 mm til 880 mm.
Med sine 885 mm er det nu gummiophængte og bredere sæde på CRF 300 Rally 10 mm lavere end 250’erens var, mens tanken er vokset med 2,7 liter til 12,8. Styret har interne vægte for at minimere vibrationer, og fodhvilerne er toppet med gummiindlæg, mens LED-blinkene nu er monteret fleksibelt.