Daniel Kemnitz, CEO og co-founder af DIEM Motorcycles, arbejder sammen med sit team på at udvikle en ny elmotorcykel til det globale marked. Deres første prototype med betegnelsen X 01 vises frem for første gang i dagene 24.-26. januar ved Motor Bike Expo 2025 i Verona, Italien.
Udover Daniel selv består teamet af Manvendra Shaktawat, COO og co-founder (Indien) og Angel Lussiana, CTO (Italien). Deres prototype er bygget op fra bunden med fokus på vægt og køreegenskaber med henblik på at vise vejen for den udvikling, som DIEM Motorcycles kommer til at arbejde med over de næste to år frem til den endelige serieproduktion.
– Teamet har allerede arbejdet på et in house-udviklet batteri og stel og kommer til at investere yderligere i egen-udviklingen af flere elementer såsom motor og tilhørende elektriske komponenter. Filosofien har fra starten været, at et stærkt udgangspunkt er vigtigt for et succesfuldt slutresultat, og vi har arbejdet hårdt for at have den første prototype klar, som vil bane vejen for de kommende to års udvikling, hvor vi vil gå i dybden med in-house hardware råd og validering til serieproduktions standard, fortæller Daniel.
Han har en baggrund i Industrielt design på KADK København og Transportdesign med speciale i biler og motorcykler fra IED Torino. Har derefter startet sit eget selvstændige design studio (ONI Design Studio) i KBH med internationale opgaver for kunder i USA, Europa, Kina, og Indien. Arbejdet har omfattet biler, både, motorcykler, samt droner til persontransport.
Daniel og Manvendra, som studerede sammen i Torino, faldt i 2022 i snak om det elektriske motorcykelmarked og den traditionelle måde, de eksisterende mærker har tilgået det. Efter en del diskussion frem og tilbage blev det mere og mere tydeligt for dem begge, hvorfor der ikke var nogle mærker, der havde slået stort igennem endnu. Tilgangen hos de fleste eksisterende mærker er præcis den samme med el, som den har været med traditionelle forbrændingsmotorcykler, hvilket mindsker nytænkning i forhold til ingeniørarbejdet, design, og brug.
Derved blev det også tydeligt, hvilket potentiale der eksisterer med el-motorcykler, som ingen andre har udnyttet endnu. En ny tilgang, der distancerer sig fra traditionelle måder at konstruere motorcykler på, og som i højere grad gør brug af de nye fordele og muligheder som elektrificering tilbyder. Større fleksibilitet i komponenter, der kan lede til nytænkning af gamle metoder og konstruktioner, samt en moderne og ambitiøs tilgang til udseende.
– Elektriske motorcykler bliver ikke spændende af, at vi tænker som vi har gjort de sidste årtier. Det handler ikke om at være et el-alternativ til en almindelig motorcykel. Det handler i stedet om at introducere nye elementer og aspekter, som man kun kan opleve på elektrisk vis. En køreoplevelse, og en ejeroplevelse, som bringer noget nyt og spændende til markedet.
Herefter lød startskuddet på det ambitiøse projekt; Start af eget motorcykelmærke. Det er selvfølgelig ikke noget, man bare lige går ud og gør, og der blev dedikeret 100-vis af timer til at vurdere, om det overhovedet kunne lade sig gøre, og i så fald, hvordan tilgangen skulle være.
Det første, der blev tydeligt, var, at teamet skulle udvides. I den forbindelse rakte Daniel ud til den italienske motorcykel designer Angel Lussiana, som var Daniels tidligere mentor fra studietiden i Torino. Han forklarede Angel om projektet og ideen bag, og det viste sig at det var en perfekt timing, da Angel netop havde afsluttet et større projektsamarbejde med en italiensk bilgigant, og netop nu ledte efter et ambitiøst, selvstændigt projekt at arbejde på.
Sammen aftalte Daniel, Manvendra og Angel, at give projektet tre måneders testperiode for at sikre sig, at de kunne arbejde godt sammen som et team, og at de første delmål i projektet kunne nås. Tiden viste, at det var et perfekt samarbejde med en blanding af erfaren kompetence og ung energi og forståelse for fremtidens markeder.
– Den elektriske motorcykelverden er stadig ikke optimeret, så for at udnytte en el-platform fuldkomment, bliver man nødt til at gøre mange af tingene selv. Vi har derfor valgt at gå den mere spændende vej og stå for så meget af udviklingen selv, så vi kan optimere vægt og performance præcist efter vores målsætning. Jo, der findes eksisterende produkter og komponenter på markedet, men vi kan se, hvordan de kan gøres endnu bedre, og derfor vælger vi at gøre netop dette, fortæller Daniel Kemnitz.