Fra international topkører til dansk MX-landstræner: Thomas Kjer Olsen i ny rolle
Seneste
Ducati har nu testet deres kommende racer til MotoE-klassen på Misano-banen. Stedet hvor aftalen med Dorna Sports blev annonceret i oktober – altså aftalen om at motorcykelproducenten fra Borgo Panigale fra 2023-sæsonen afløser Energica som eneleverandør af motorcykler til FIM Enel MotoE World Cup, som køres ved europæiske afdelinger af MotoGP.
Udviklingen af Ducati’s racer til MotoE er i fuld gang, og den sker i et samarbejde mellem Ducati Corse og ingeniører fra Ducati R&D, ledet af ledet af Ducati eMobility Director Roberto Canè. Prototypen med kodenavnet “V21L” blev i denne uge testet på Misano af MotoGP-testkører Michele Pirro, som har evalueret de tekniske egenskaber og potentialet i Ducati’s første elektriske motorcykel.
– Dette er virkelig et ekstraordinært øjeblik. Jeg har svært ved at tro, at det er virkelighed og stadig ikke en drøm! Vi er langt fra færdige endnu, vejen til mål er stadig meget lang, men vi har fået lagt den første vigtige sten, siger Roberto Canè.
For Michele Pirro, der siden 2013 har været fast tilknyttet Ducati Corse som testkører, var jomfrutesten på bane også en ganske særlig begivenhed.
– Denne første test af MotoE-prototypen var helt speciel, for den markerer begyndelsen på et vigtigt kapitel i Ducati’s historie. Cyklen er let og har allerede en god balance. Desuden er følingen i gasrullen i den første åbningsfase samt ergonomien meget som på en MotoGP-racer. Hvis det ikke var for stilheden og for det faktum, at vi i denne test besluttede at begrænse effekten til 70 procent af ydeevnen, kunne jeg sagtens have forestillet mig, at jeg kørte på sædvanlige racer, siger Pirro.
Hovedudfordringen i udviklingen af en elektrisk racermotorcykel er stadig relateret til batteriernes størrelse, vægt og rækkevidde. Ducati’s mål er at producere elektriske motorcykler, der er højtydende og kendetegnet ved deres lethed, til deltagerne i FIM Enel MotoE World Cup. Projektets fokus er, udover ydeevne og vægt, at sikre, at strømforsyningen forbliver konstant under hele løbet, blandt andet ved udvikling af et kølesystem.
Ducati’s erfaringer med FIM Enel MotoE World Cup vil, så snart teknologien tillader det, være et grundlæggende element i udviklingen af elektriske Ducati-motorcykler til brug på offentlig vej. El-motorcykler, der er sporty, lette, spændende og som kan tilfredsstille entusiasters ønsker til en moderne motorcykel.