Fra international topkører til dansk MX-landstræner: Thomas Kjer Olsen i ny rolle
Seneste
Der bygges kun 29 eksemplarer, og de er virkelig dyre: Indian Challenger RR koster 92.229 amerikanske dollars. Men den er også en nøjagtig kopi af Tyler O’Haras vindercykel fra racerserien King of the Baggers i 2022.
Det startede som en spøg i 2020, men blev året efter til to landsdækkende løbsserier med ombyggede baggers. Den mest berømte, fordi den har mest fabriksstøtte, hedder King of the Baggers. AMA-serien køres på baner som Daytona, Circuit of the Americas og Laguna Seca. Næsten intet er tilbage af de originale sværvægtere fra Harley-Davidson og Indian, når de står i racertrim. Reglerne foreskriver maksimalt 2 cylindre, kåbe og sidetasker. Alt findes på Indian Challenger RR – men også meget mere.
Motoren er den velkendte Power Plus-V2’er Challenger og Pursuit. Dens slagvolumen er steget fra 1768 til 1833 kubik takket være større cylindre og stempler, og derudover har den fået skrappe S&S-knastaksler, større spjældhus (78 mm), kædetræk i stedet for rem samt quickshifter. Standardmotoren yder 122 hk og 178 Nm, Indian siger ikke noget om RR’ens power, men amerikanske fora taler om 140 hk og næsten 190 Nm i denne konfiguration. S&S-udstødningssystemet vil sandsynligvis spille en stor rolle her.
Ændringerne på affjedring og bremser spiller dog den største rolle her og gør Indian Challenger RR til en ren racer. Smedede aluminiumshjul i 17″ for og bag, som er skoet med Dunlop-slicks og roterer i en ny aluminiumssvinggaffel med TTX-dæmper bag og i en FGR 250-upside down-gaffel for. Begge fra Öhlins og fine sager. Alene gaflen koster over 5000 euro. I stedet for cruiserbremser er der monteret Brembo M4-calipere og 330 mm-skiver for, en Hayes-caliper bag og SBS-bremseklodser hele vejen rundt.
Gadeudgaven af Indian Challenger vejer 377 kg fuldtanket. Minimumsvægten for King of the Bagger er 280 kg. Selvom Indian ikke angiver en vægt for racerversionen, bør RR’en have nøjagtig minimumsvægten på grund af alle de fjernede komfortdele og brugen af kulfiber til karrosseri og sidetasker.
Indian Challenger RR bygges i blot 29 eksemplarer, og den koster som nævnt 92.229 US-dollars. Ud over USA og Canada er RR tilgængelig i Australien, New Zealand, Frankrig, Tyskland, Storbritannien og Japan. Danmark er således ikke på listen, men mon ikke et eksemplar kan skaffes syd for grænsen? Indregistrering? Det kan du glemme. Challenger RR er forbeholdt trackday-brug og fremvisning hos samlere.