El skal konkurrere med benzin i dansk speedway

DMU er gået i front med udvikling af el i speedwaysporten. Foto: E-racing

Speedway var nærmest en folkesport i 1980’erne, hvor Danmark hev den ene medalje hjem efter den anden. Resultaterne er stadig i top, men interessen for sporten er dalet sammen med antallet af aktive udøvere.

Man har i mange år hørt om de samme udfordringer for børn og unge ved at starte i sporten, nemlig at det er dyrt, ligesom de færreste forældre ved, hvordan man reparerer en speedwaymotor.

Som et af de første motorsportsforbund i verden har Danmarks Motor Union (DMU) derfor godkendt nye maskinklasser i form af elektriske speedwaymaskiner, samt maskiner med en standard 190 kubik-motor i ungdomsturneringen.

Begge har det tilfældes, at Danmarks Motor Union har været med i udviklingen af maskintyperne.

El-maskinerne kan i første omgang være med til at gøre sporten interessant for en helt ny gruppe personer. Batteridrevne motorer er nemlig billigere i drift på lang sigt og nemmere at få repareret.

Dertil kommer, at Danmark kan blive et foregangsland for elektrisk speedway, som formanden af Danmarks Motor Union, Jørgen Bitsch, fortæller:

– Vi kan være meget stolte over det store arbejde, der er lavet indenfor elektrisk speedway. Vi blev kontaktet af danske E-racing for at samarbejde om at bringe elektriske maskiner på markedet, og sammen er vi nået i mål med udviklingen.

– Det betyder, at vi nu kan tage el-maskiner i brug i en national speedwayturnering som et af de få lande i verden, og dermed er speedway også blevet en oplagt sport for alle med interesse for eldrevne køretøjer.

Er man stadig til motorbrøl og klassisk brændstof, så kan man også vende blikket mod den nye 190 kubik-maskine, der ligeledes er blevet godkendt til den danske ungdomsturnering.

Her har selveste Hans Nielsen været inde over afprøvningen og opsætningen af maskinen, da potentialet i den standardiserede motor også er blevet set af det internationale motorsportsforbund FIM.

I 2023 kan man således benytte maskinen i den danske ungdomsturnering, samtidig med at den indgår som en ny klasse ved VM ved navn SGP4.

– Vi er også rigtig begejstrede for, at DMU og ikke mindst Hans Nielsen har kunnet hjælpe med at få introduceret 190 kubik-maskinen. Den er først og fremmest et rigtig godt og billigere alternativ til de specialiserede speedwaymotorer. Det kan både lokke flere kørere til og det samme kan udsigten til at kunne køre med i SGP4 under samme promotor som de øverste VM-rækker, afslutter Jørgen Bitsch.

Annonce

Annonce

Screenshot