Fra international topkører til dansk MX-landstræner: Thomas Kjer Olsen i ny rolle
Seneste
Alting har sin tid – også tekniske løsninger. Og tiden, hvor vi kunne kende en Ducati på dens rørgitterramme i stål, monoarm, remtrukne knastaksler og desmodromisk styrede ventiler er så småt ved at være forbi. Og sådan må det nu engang være, når argumenterne for at skifte teknologi bliver stærke nok.
Fabrikken i Borgo Panigale er dog endnu ikke bukket under for regnedrengenes veldokumenterede grunde til skifte V2-motoren ud med en kompakt og mere rationelt konstrueret rækkemotor med bare ét topstykke. Selv om fordelene ved at bevare V2’eren snart kun er æstetiske.
Det beviser den nye 2-cylindrede 890-kubikker, som Ducati nu lancerer op til næste uges EICMA-udstilling i Milano. Cylindrene sidder stadig et 90-graders V, men knastakslerne er nu kædetrukne og ventilerne lukkes nu med fjedre. Og de nye løsninger er med til at spare vægt. Motoren er 9,4 kg lettere end Superquadro-motoren i Streetfighter/Panigale V2, 5,9 kg lettere end Testastretta Evoluzione-V2’eren i SuperSport, Multistrada V2, Hypermotard 950 og Monster, og 5,8 kg lettere end den luftkølede Desmodue-V2’er i Scrambler.
Variabel timing på indsugningsknasterne breder trækket ud på den nye 890-kubikker, som fodres af 52 mm spjældhuse med runde spjæld og kommer i to konfigurationer med henholdsvis 115 hk/92,1 Nm og 120 hk/93,3 Nm. De har hver deres motorkarakteristik, og 115 hk-udgaven får desuden lavere udveksling i de to første gear.
På tirsdag kl. 18 vil Ducati afsløre de første modeller med den nye motor.