Yamaha Tracer 9 i 2025: Automatgear, matrix-lys og højere komfort
Som den første af de varslede 2022-nyheder præsenterer Ducati nu Multistrada V2, som især adskiller sig fra forgængeren Multistrada 950 i kraft af en forbedret forbedret ergonomi og 5 kg lavere vægt.
Den langbenede italiener drives af den nyeste version af Ducati’s Testastretta 11° V2-motor på 937 kubik, som yder 113 hk ved 9000 o/m og leverer et maksimalt drejningsmoment på 94 Nm ved 6750 o/m. Motoren er blevet lettere, og den er desuden opdateret i gearkasse og kobling for at sikre blødere funktion og bedre præcision ved gearskift, hvilket også gør det lettere at komme i frigear. Som før har motoren lange serviceintervaller med olieskift hver 15.000 km og kontrol af ventilspillerum hver 30.000 km.
Opdateringerne har barberet 2 kg af motorens vægt, og 1,5 kg er ifølge Ducati hentet alene på koblingen. Men nye motordæksler, lettere skiftetromle og ditto plejlstænger bidrager også til vægtbesparelsen. Resten af vægtbesparelsen kommer fra spejle, forhjulets bremseskiver og fælgene. Tørvægten hedder nu 199 kg mod 950’erens 204.
Multistrada V2 afleverer sine kræfter via fire køreprogrammer (Sport, Touring, Urban, Enduro), der interagerer med hjælpesystemerne, motormappingen og Skyhook-affjedringen (til S -versionen), hvilket giver motorcyklen en alsidig karakter.
En vigtig fornyelse er den ændrede kørerergonomi med lavere sædehøjde, reduceret fra 840 mm til 830 mm med mulighed for at komme helt ned på 790 mm med en lavere sæde. Samtidig har sædet fået et nyt design, der gør motorcyklen slankere, så du lettere kan nå underlaget med flad fod, men også giver mere bevægelsesfrihed. Desuden er fodhvilerne (fra Multistrada V4) nu monteret 10 mm lavere. Som før sikrer et 19”-forhjul både stabilitet og komfort uden at ofre styrevilligheden.
Standardversionen af Multistrada V2 er flot udstyret med kurve-ABS, Vehicle Hold Control, traction control, køreprogrammerne (Sport, Touring, Urban, Enduro), der også kan tilpasses individuelt plus, det nye Ducati Brake Light-system, der ved pludselig bremsning automatisk aktiverer en blinkende baglygte.
S-versionen topper op med Skyhook’s elektroniske affjedring, fartpilot, fuld-LED-forlygter med kurvelys, tovejs quickshift, Hands Free-system, en højtopløst 5” TFT-farveskærm med intuitiv interface og baggrundsbelyste kontakter på styret.
Multistrada V2 ventes at være hos Ducati-forhandlere fra november – også i en 48-hestes version til dem med A2-kørekort. Priserne kender vi endnu ikke.