Yamaha Tracer 9 i 2025: Automatgear, matrix-lys og højere komfort
Man tænker straks “caféracer” ved synet af den lange tank, clip on’erne under gaffelbroen, halvkåben med den runde forlygte, de tilbageflyttede fodhvilere og sædet med røvskubber-skal.
Men kaffebar-begrebet med rødder i 60’erne og 70’erne ser Triumph nødigt brugt på den nye RR-udgave af Speed Triple. Modellen er en Gentlemans racer, insisterer de britiske marketingfolk. Og det er ikke helt forkert. Faktisk fører 2022-nyheden sig mere nobelt frem, end man ville forestille sig af en motorcykel, som teknisk tager afsæt i den nyeste, stærkeste og hurtigste generation af hooligan-cyklen over dem alle.
Det står klart efter vores første prøvekørsel af Speed Triple RR, som i weekenden fandt sted på de skønne sydspanske veje omkring Ronda og en nyasfalteret Ascari-bane. Den 3-cylindrede motor på 1160-kubik giver overvældende råstyrke og smidighed på vej fra ing til sving, men den også nærmest eksplodere mod det røde felt, når den vræler sine 180 heste ud ved 10.750 o/m. I Rain stækker elektronikken effekten til 100 hk, Road byder på fuld effekt, men lidt for blød respons til min smag – her passer det mere direkte Sport meget bedre. Og på banen giver Track-mode den sidste skarphed.
Køreegenskaberne er brugervenlige og komfortable, men også de får den inspirerende skarphed, når der skiftes til Sport – takket være Öhlins’ elektronisk styrede affjedring. Bremserne fås ganske enkelt ikke bedre på en gadecykel. I starten synes jeg, de er for bidske, men italienernes fine MCS-radialmaster kan nemt indstilles til mindre progressivitet, og pludselig passer det hele. Også til biddet i de originalmonterede Pirelli Supercorsa SP V3, som trods éncifrede temperaturer i den lave ende bider godt i asfalten.
I den kolde fartvind glæder man sig ikke kun over styrvarmen, men også at der er ganske glimrende læ bag glasset på den slanke halvkåbe. Der er langt hen til clip on’erne, så det er ikke svært at læne sig frem – men samtidig er den mere sportslige kørestilling end streetfighterens ikke ukomfortabel.
På racerbanen kan RR’en folde sit fulde potentiale ud. Acceleration til begrænseren – ofte med let eller løftet forhjul. Sene indbremsninger – gerne med let slingrende baghjul. Men trygt og tillidsvækkende, uanset om man er på gassen eller på bremsen. Styrevilligheden er god, selv om retningsskift kræver flere kræfter end på en supersport-cykel. Frihøjden i sving rækker også rigeligt. Når fodhvilerne skraber i, har man ikke brug for at køre stærkere.
Elektronik-pakken er komplet på RR’en, TFT-instrumenteringen letlæst og informativ, men lige umiddelbart er menuen ikke superlogisk og nem at finde rundt i. En detalje, som dog næppe bliver et problem, når man lærer cyklen at kende. På alle andre fronter er Speed Triple brugervenlig og tilgivende. En sand gentleman på to hjul, som gør ejeren til en bedre motorcyklist. De gode manerer bakkes op af et elegant ydre med smukke former og lækre detaljer i kulfiber.
Den slags koster naturligvis. Prisen på dansk nummerplade er 280.500 kr. Speed Triple er i butikkerne til februar.