Yamaha Tracer 9 i 2025: Automatgear, matrix-lys og højere komfort
Ducati-fans dåner formentlig verden over, men de barske realiteter er, at næste generation af Multistrada ikke blot mangler italienernes legendariske V2-motor, den har heller ikke den ligeså ikoniske desmodromiske ventilstyring, som mesteren Fabio Taglioni udviklede tilbage i 50’erne.
For sande ducatisti er disse ofre ubærlige, men konstruktørerne har selvfølgelig gode argumenter for at bryde med de kendte Ducati-traditioner på 2021-nyheden. Du kan høre dem alle i videoen herunder.
Motoren i den nye Multistrada hedder V4 Granturismo og er baseret på Stradale-drivværket fra superbiken Panigale V4 og nakedbomben Streetfighter V4. Men konstruktionen er ændret på afgørende punkter for at opnå den smidighed, det mellemområde og den gangkultur, som en adventure-kører har brug for.
Slagvolumen er med 2 mm større boring øget fra 1103 til 1158 kubik, ydelsen hedder 170 hk ved 10.500 o/m, og det maksimale moment på 125 Nm leveres ved 8750 o/m. Til gavn for styrevillighed roterer krumtappen med 70-graders forskydning af sølerne stadig baglæns.
I forhold til V2’eren i den aktuelle Multistrada 1260 er V4-motoren 95 mm lavere, 85 mm kortere og blot 20 mm bredere, og den mere kompakte konstruktion har gjort det lettere for designerne at placere motoren optimalt i stellet i forhold til tyngdepunkt og balance. Samtidig er den 4-cylindrede motor noget overraskende 1,2 kg lettere end 1260-V2’eren.
Granturismo-V4’eren er designet til at køre mange kilometer, og med hele 60.000 km mellem kontrollen af spillerummet mellem ventilerne med fjedre og de kædetrukne knastaksler er det lige før, man hverken savner tandremme eller desmo-teknologi fra fortidens V2’ere.