Fra international topkører til dansk MX-landstræner: Thomas Kjer Olsen i ny rolle
Seneste
Tilbage i 2007 dukkede Nightster op i Sportster-programmet, hvor den med sin sorte finish bragte nattens mystik ind i Harley-Davidson’s XL 1200-serie. Nu er Nightster-navnet tilbage på en splinterny model, der introducerer Revolution Max-V2’eren i 975 kubik-udgave.
Den vandkølede DOHC-motor, som blev lanceret på den langbenede Pan America 1250 og siden kom i momentorienteret T(orque)-variant i den genfødte Sportster, leverer her 90 hk ved 7500 o/m og et moment på 95 Nm ved 5000 o/m. I modsætning til de større søstre er den variable knasttiming her forbeholdt indsugningsknasten, men Harley-folkene lover alligevel kræfter leveret i en bred karakteristik. Poweren serveres via køreprogrammerne Road, Sport og Rain, der alle interagerer med ABS, traction control og motorbremsestyring.
Selv om stilen er tro mod Sportster’s 65-årige historie, gemmer Nigthster på flere nyskabelser end motoren med 4-ventilede topstykker. Af hensyn til massecentreringen er benzintanken nemlig en beholder i kunststof, som er placeret under sædet hvor forgængerens olietank befandt sig, mens tankskallen i stål reelt dækker over indsugningens luftboks.
Det nyklassiske design rundes flot af med LED-lys og et 4” LCD-multifunktions-instrument. Forgængerens sorte look er bevaret, men den nye Nightster fås også med rød lakering som kontrast.
Prisen er 241.900 kr.