Seneste
Med et omskrevet Mark Twain-citat kan man hævde, at rygterne om Sportster’s død var stærkt overdrevne. Harley-Davidson’s introserie til dem, der vil mærke suset af en Milwaukee-V2’er, forsvandt ved årsskiftet med overgangen til Euro 5.
Det var et smerteligt tab for Harley-tilhængere verden over, for Sportster-modellerne med 45-graders luftkølet stødstangs-V2’er på 883 eller 1202 kubik havde siden introduktionen i 1957 fået en enorm fanskare. Men tør bare tårerne, for Sportster genopstår som 2022-model med efternavnet S.
Hjertet i den nye generation af legenden er Revolution Max-motoren, som i år er blevet introduceret på allroaderen Pan America. Sammenlignet med forgængerens Evolution-V2’er, der havde rødder tilbage til årene før første verdenskrig, er Sportster S’ vandkølede 1252-kubikker en bombe af nutidige tekniske finesser. Her er 4-ventilede DOHC-topstykker med trinløs variabel timing af både indsugnings- og udstødningsknast samt ride by wire- og IMU-styret indsprøjtning med hele batteriet af elektroniske hjælpemidler – herunder cruise control, køreprogrammer og nedlægningsafhængig traction control.
Den første Sportster introducerede topventilerne hos Harley-Davidson, og med den nye teknologi fulgte flere kræfter, der nærmest gav modellen superbike-status set med 1957-briller. Helt de samme højder når 2022-Sportster ikke. Harley’s R&D-ingeniører har bl.a. med lavere kompressionsforhold (12:1 i stedet for 13:1) reduceret Pan America-motorens ydelse fra 150 hk ved 9000 o/m til 121 hk ved 7500 o/m med det formål at skabe harmoni mellem motorens kraft og motorcyklens øvrige karakter. Drejningsmomentet hedder uændrede 127 Nm, men det topper 750 o/m tidligere. Meget passende for en crossover mellem roadster og cruiser.
Stilen er vigtig på en Harley-Davidson, og den er lang, lav og rå på Sportster S. Dækkene er fede og bobber-agtige (160/70 R17 for, 180/70 R16 bag), og den maksimale frihøjde er opgivet til blot 34 grader, men både stelgeometri og rammens konstruktion, der bruger motoren som medbærende element og mikser stål og aluminium, lover godt for køreegenskaberne. Det samme gør baghjulets ekstremt lange svinggaffel, som styres af en monodæmper, der ligesom forendens 43 mm upside down-gaffel er fuldt justerbar.
Der står også sport på bremserne med kurve-ABS, som Brembo har leveret. Aldrig før har vi set en radialmonteret monoblokcaliper på en Sportster. Om forhjulets enlige skive så rækker til al sporten i den nye Sportster S, må vores første test afgøre.
Prisen på Harley-Davidson’s overraskende 2022-nyhed bliver 245.900 kr. inkl. 5 års garanti, og de første eksemplarer lander hos forhandlerne i september.