Fra international topkører til dansk MX-landstræner: Thomas Kjer Olsen i ny rolle
Seneste
Ducati løfter nu mere af sløret for udviklingen af deres MotoE-racer, som næste år overtager rollen fra Energica som enhedsracer ved MotoE-løbene, der med et felt på 18 identiske racere køres ved de europæiske MotoGP-afdelinger.
Batteripakken består af 1151 celler, den vejer 110 kg og har en kapacitet på 18 kWh. Pakken er udformet som en kulfiberenhed, der indgår som en slags monocoque i stelkonstruktionen, der fortil har en påboltet sektion i aluminium. Inverteren, der vejer 5 kg, har en effektivitet op til 99 procent, og den er vandkølet i et system, der deles med den eksternt producerede elmotor, som leverer 150 hk og 140 Nm, snurrer op til 18.000 o/m og vejer 21 kg. For at opnå maksimal, performance, effektivitet og rækkevidde benyttes et 800 V-system. Batteriet har sit eget kølekredsløb.
Ingeniørerne hos Ducati Corse har lagt meget arbejde i at designe batteripakken, så dens form passer bedst muligt til en racermotorcykels aerodynamik og vægtbalance. Stelgeometrien er hentet direkte fra Desmosedici-racerne i MotoGP. Elracerens køreklar vægt er 225 kg.
Selv om projektet efterhånden ser ganske færdigt ud, siger Ducati, at man p.t. kun er på 70-75 procent af det samlede udviklingsarbejde. De overordnede linier er på plads, men der mangler stadig finpudsning af detaljerne. Men allerede nu tales om en topfart på 275 km/t på Mugello og omgangstider, som er hurtigere end Moto3-klassens.
Se mere i videoen herunder.