Fra international topkører til dansk MX-landstræner: Thomas Kjer Olsen i ny rolle
Seneste
Suzuki blæste os alle omkuld, da de i 1999 lancerede højhastighedsmaskinen Hayabusa med en topfart over 300 km/t. Opdateringer fulgte med større motor i 2008, og igen i 2013, hvor bremserne blev forbedret. I alt er der solgt næsten 190.000 eksemplarer af motorcyklen, der er blevet kult verden over. Nu er det igen tid til en ny generation af højfartsjernet, der er opkaldt efter den japanske jagtfalk, som dykker i svimlende hastigheder på jagt efter sit bytte.
Hayabusa årgang 2021 ligner sine forgængere i linierne, og det er tydeligt, at aerodynamikken stadig bestemmer. Men forlygten er slankere og luftindtagene større med integrerede blinklys. Og markante åbninger med gæller i kåbesiderne understreget af en kromkant virker som en slags signatur for designet.
Efter adskillige eksperimenter med større slagvolumen, trykladning og seks cylindre i udviklingsafdelingen er motoren er stadig en 4-cylindret 1340-kubikker, og Suzuki har ikke afsløret tal for dens effekt. Men de lover et forbedret mellemområde og bedre acceleration fra lave omdrejninger.
Samtidig styres kræfterne med en overvældende pakke af den nyeste IMU-styrede elektronik, der tager højde for nedlægning, acceleration og bremsning. Det sker med aktiv cruise control, tre power modes, launch control i 3 trin, traction control i 10 trin, wheelie control i 10 trin, motorbremsestyring i 3 trin, hill hold, tovejs quickshift og meget mere. Elektronikken kan følges på instrumenteringens TFT-skærm, der sidder mellem speedometer og omdrejningstæller, der er klassiske runde ure med viser.
Stellet er konstrueret i kraftige ekstruderede aluprofiler og har fået revideret geometri med mere vægt på forhjulet, og affjedringen klares af en 43 mm upside down-gaffel og en reservoir-støddæmper, begge fra KYB og fuldt justerbare. Bremserne er på absolut topniveau med Stylema-calipere fra Brembo på forhjulet. Suzuki lover desuden en kørestilling, som er mere komfortabel og mindre trættende, bl.a. takket være et 12 mm smallere styr.
Ekspressen fra Hamamatsu lander i butikkerne til april. Prisen bliver 259.999 kr.