Fra international topkører til dansk MX-landstræner: Thomas Kjer Olsen i ny rolle
Seneste
Honda har ansøgt om patent på en ny type kollisionsdetektionssystem, som bruger motorcyklens indbyggede computer og kørerens smartphone sammen med et Bluetooth-headset til at “registrere” en motorcykelulykke.
Systemet er ikke kun beregnet til at advare, hvis der sker et styrt, men også til at registrere kørerens bevægelser for at “læse”, om han er bevidstløs eller ej.
Forskellige typer motorcykelrytteralarmer, som automatisk ringer til et eller flere forudprogrammerede alarmnumre i tilfælde af en formodet ulykke, er ikke noget nyt, men Honda ser ud til at have taget det et skridt videre med dette patent.
Honda’s patentanmeldte system bruger motorcyklens styrecomputer og andre sensorsystemer sammen med kørerens smartphone til at registrere, hvornår et styrt har fundet sted. Den kombinerer så dette med data fra kørerens Bluetooth-headset for at diagnosticere, om der er behov for hjælp, og i så fald ringe til forudbestemte alarmnumre. Mens de konventionelle nedlægningssensorer på motorcyklen kan mærke, om motorcyklen ved et uheld ville vælte, mens føreren til gengæld måske ikke engang sidder på motorcyklen.
Sammen med motorcyklens accelerometre og kørerens hjelmmonterede Bluetooth-headset registrerer systemet, om køreren ligger ubevægelig på jorden eller på benene. Hvis det sidste er tilfældet, afholder systemet sig fra at alarmere.
Om og hvornår systemet kommer på markedet, er endnu uvist.