Seneste
2000 sving, tør asfalt og tilmed 26 graders varme under en blå spansk himmel. Ducati har valgt den perfekte scene i omegnen af Valencia til præsentation af deres nye S-version af Multistrada 950.
I et par år har 950’eren været et godt alternativ for dem, der finder en fullsize Multistrada for voldsom – økonomisk eller i forhold til motorkraften på 158 hk. Nu får den italienske allroader et mindre facelift med kåbesider fra 1260’eren, slankere fælge, lettere svinggaffel og ny udstødning samt elektroniske finesser såsom tovejs quickshift, kurve-ABS og Hill Hold control. Oveni lanceres denne mere avancerede S-søster med bl.a. elektronisk styret Skyhook-affjedring, som vi netop har kørt på de dejlige spanske veje.
Du kan læse prøvekørslen i MOTORRAD Danmark nummer 2/2019, som er på gaden den 4. april. Men allerede nu kan vi afsløre, at det giver mening at smide de ekstra 34.000 kr. på disken, som opgraderingen til S-versionen koster. Den computerstyrede affjedring justerer i realtid dæmpningen for og bag efter både vejforholdene og din kørsel – og elektronikken indstiller tilmed også bagdæmperens fjederforspænding. I farten kan vi med knapperne på venstre styrside skifte fra det knivskarpe Sport-mode til det mere komfortable Touring, når asfalten en sjælden gang bliver ujævn og hullet på de snoede veje. Men du kan også definere dine egne personlige opsætninger i mere end 400 kombinationsmuligheder. Det duer i den grad og breder anvendelsesmulighederne yderligere ud for den i forvejen multifunktionelle Ducati. Og ja, både på lande- og motorveje er V2’erens 113 hk rigelig effekt til en langbenet model på 230 kg.
Multistrada 950 koster 205.700 kr., og 950 S fås fra 239.800 kr. Produktionen begynder om få uger, og med lidt held kan de ses, når der er åbent hus den 14. april hos Ducati Copenhagen i Søborg, den 20. april hos F.I. Motorcykler i Sorø og den 27. april hos Ducati Jylland i Feldballe på Djursland.