Fra international topkører til dansk MX-landstræner: Thomas Kjer Olsen i ny rolle
Seneste
Ducati udvider nu deres Streetfighter-familie med 2022-nyhederne Streetfighter V2 og topmodellen Streetfighter V4 SP.
Italienernes såkaldte Fight Formula-koncept, der blev introduceret på Streetfighter V4, har forvandlet Supersport-modellen Panigale V2 til Streetfighter V2. Altså strippet den for helkåben og monteret et højere og bredere styr. Tørvægten hedder 178 kg, og V2-motoren på 955 kubik yder 153 hk, som sendes til asfalten via den nyeste elektronik.
Kortere sekundærudveksling end på Panigale V2 (15/45 i stedet for 15/43) sikrer større trækkraft ved landevejshastigheder og giver samtidig mere dynamik, når der drejes på gassen. Køreegenskaberne er tilført ekstra stabilitet med en monoarm, der er 16 mm længere end Panigale V2’erens, og affjedringskomponenterne – en 43 mm Showa BPF-gaffel for og en sideliggende Sachs støddæmper bag – er afstemt til komfortabel gadekørsel, men samtidig justerbar til frisk kørsel på en trackday.
Samtidig med Streetfighter V2 lancerer Ducati en ny topmodel i deres naked-serie. Streetfighter V4 SP produceres i begrænset antal og frister med bl.a. mat MotoGP/WSBK-lakering, detaljer fra Superleggera V4 og en fuldtanket vægt på blot 196 kg. Det gør den 3 kg lettere end Streetfighter V4 S.
Streetfighter V4 SP er udstyret med splitfælge i carbon, som er 1,4 kg lettere end de smedede alufælge, som V4 S ruller på. Kulfiberhjulene reducerer inertien med 26 procent for og 46 procent bag, hvilket gør SP’en betydeligt mere adræt og lettere at skifte retning på. Bremserne er også ekstraordinært bestykket med eksklusive Brembo Stylema R-calipere, der byder på sublim bremsekraft selv under ekstrem banekørsel.
V4-motoren med baglænsroterende krumtap og 1103 kubik leverer som i Streetfighter V4 og V4 S en effekt på 208 hk og et drejningsmoment på 123 Nm. Men på Streetfighter SP overføres kræfterne via en autentisk raslende STM-EVO SBK-tørkobling, som sikrer optimal slipperfunktion, når der jagtes omgangstider på racerbanen. Ligesom på Streetfighter V4 S styres hjulenes bevægelser af avanceret Öhlins-affjedring med semiautomatisk Smart EC 2.0-elektronik.
På alle måder er Streetfighter V4 SP pakket ind i lækkerier – såsom justerbare fodhvilere i CNC-fræst aluminium, carbon-forskærm og -winglets med tricolore-grafik samt et ultralet lithium-ion-batteri. Som ekstraudstyr fås en række goodies som f.eks. et åbent carbondæksel til tørkoblingen.