Fra international topkører til dansk MX-landstræner: Thomas Kjer Olsen i ny rolle
Seneste
Er danskerne blevet bedre til at køre på motorcykel – eller er bilisterne blevet bedre til at se 2-hjulerne i trafikken? Vi ved det ikke, men fakta er, at der i perioden 1. januar 2017 til 1. juni 2017 ikke skete en eneste motorcykelulykke med dødelig udgang i Danmark. Det er ikke set, siden man begyndte at registrere mc-uheld.
I 2015 omkom fem personer i forbindelse med en motorcykelulykke i årets første seks måneder, i 2016 var det 9, men i år er ingen blevet dræbt i en mc-ulykke i Danmark i denne periode. En del af den positive udvikling kan formentlig tilskrives de initiativer, som mc-branchen har taget for at få antallet af ulykker ned. ABS er blevet obligatorisk og suppleres af stadigt flere elektroniske hjælpesystemer på moderne motorcykler. Mc-beklædningen er mere sikker end nogensinde, og det er mere udbredt at dygtiggøre sig på et kørekursus.
Men danske motorcykelforhandlere har i Motorcykel Forhandler Foreningen-regi også taget en række initiativer med fokus på motorcyklisters sikkerhed. Senest har MFF sammen med organisationerne Danmarks Kørelærer-Union og De køretekniske Anlæg i Danmark etableret kørekurset SikkerPå2Hjul. Og med forårskampagnen “Se og – nu kommer vi” gjorde branchen bilisterne opmærksomme på, at nu kommer motorcyklisterne ud af vinterdvalen, og at man som bilist bør være ekstra opmærksom på de ”nye” trafikanter.
Hos MFF glæder formand John Tange sig over de nye tal, men han bebuder samtidig nye tiltag:
– Hver ulykke er én for meget, men med den trafiktæthed, der forekommer på de danske landeveje, er det nok desværre uundgåeligt. Når det så er sagt, skal der heller ikke herske tvivl om, at branchen ser med stor alvor på uheldstal, og derfor har vi iværksat konkrete initiativer såsom Sikkerpå2hjul, der skal medvirke til at reducere uheld, som involverer motorcykler. En kampagne der foreløbig er planlagt frem til år 2020, fortæller Tange.
Han siger samtidig, at 2016 var et meget atypisk år, hvor flere af motorcykelulykkerne skete på stjålne motorcykler eller motorcykler, der slet ikke var beregnet til indregistrering, og det vil mc-branchen nu reagere på.
– Vi sætter ind med kampagner over for alle motorcyklister med ældre motorcykler, der ikke har startspærre. Ejerne bør være ekstra opmærksomme på at aflåse deres motorcykler med forsikringsgodkendte låse, som er svære at bryde op. På den måde forhindrer vi ikke bare et tyveri, men også de uheld, der relaterer til brugstyveri, og som ofte ender fatalt, siger John Tange.
– Meget tyder på, at disse uheld sker, fordi tyven ikke har kendskab til, hvordan en motorcykel skal køres og ofte ikke har kørekort til motorcykel. Det sker også, at mc-tyven ikke er klædt ordentligt på og i nogle tilfælde kører uden hjelm, hvilket i 2016 førte til flere dødsulykker.
Afslutningsvis påpeger MFF-formanden, at ulykkestallene skal ses i forhold til, at der aldrig har være flere motorcykler i brug i Danmark end nu, hvor bestanden er på mere end 160.000 enheder.