Seneste
Omsider får KTM og inhouse-varianterne Husqvarna og GasGas en rival i den 1-cylindrede supermoto-klasse. Ducati præsenterer nu ballademageren Hypermotard 698 Mono – en motorcykel, som er skabt til inspirerende kørsel på både bane og landevej.
Det italienske mærke går i den grad all in med deres første 1-cylindrede SM-model. Motoren er en halv Panigale 1299 V2’er med 116 mm boring, ultrakort slaglængde og en ydelse på 77,5 hk ved 9750 o/m. Naturligvis med desmodromisk styrede ventiler (i titanium på indsugningssiden), som gør det muligt for 659 kubikkeren at spinne helt op til 10.250 o/m.
Elektronikken er en superbike værdig med køreprogrammer (Sport, Road, Urban og Wet), traction-, wheelie- og launch control og motorbremsestyring. Bremserne er Ducati’s første med fire niveauer af ABS’en, som har kurvefunktion. To af dem har integreret slide-funktion, så du kan tegne de rigtige gummistreger i asfalten på en trackday. Forbremsen udgøres af en 330 mm-skive med M4.32-radialcaliper fra Brembo.
En vægt på blot 151 kg lover godt for køreegenskaberne, og det samme gør den Ducati-typiske rørgitterramme i stål, som matches af en upside down-gaffel fra Marzocchi med 45 mm-ben i aluminium.
Fodhvilerne er designet og placeret med henblik på maksimal nedlægningsvinkel, og kørestillingen er disponeret, så den er optimal, uanset om køreren har foden fremme eller knæet i asfalten.
Vi glæder os til den første prøvekørsel. Og endnu mere til den første sammenligningstest med KTM 690 SMC R/Husqvarna 701 Supermoto og GasGas SM 700.