Fra international topkører til dansk MX-landstræner: Thomas Kjer Olsen i ny rolle
Seneste
De første eksemplarer af Yamaha’s MT-09 med skiftbart automatgear er de seneste uger kommet ud til de første ejere, BMW er på vej med en tilsvarende løsning på R 1300 GS/A, og nu følger KTM trop med deres såkaldte AMT (Automated Manual Transmission).
I modsætning til sædvanlige skiftesekvenser på motorcykler har KTM-løsningen rækkefølgen P-N-1-2-3-4-5-6 – hvor P er et Parkering-mode, der låser gearkassen, så modellen ikke glider ned af sidestøttebenet.
AMT-systemet eliminerer koblingsgrebet, men har både gearpedal på motorens venstre side og paddles på venstre styrkontakt, som kan bruges, hvis man ønsker at skifte manuelt. Skiftene tager blot 50 millisekunder, hvilket er sammenligneligt med KTM’s Quickshifter+. I A-mode (Automatic) følger skifte-algoritmen det valgte køreprogram.
Hvilke KTM’er, der bliver mulige at få med AMT, vides endnu ikke, men systemet vil dukke op som option på forskellige modeller.
På videoen herunder kan du se den franske Enrudo-verdensmester køre en prototype med AMT på den udfordrende Iron Road Prologue ved Red Bull Erzbergrodeo’et.