Fra international topkører til dansk MX-landstræner: Thomas Kjer Olsen i ny rolle
Seneste
Med Euro5 som anledning bliver 790 Adventure/R i 2021 til 890 Adventure/R. Og med den miljømæssige opgradering følger flere sidegevinster. KTM lover mere motorkraft, forbedrede køreegenskaber, ekstra justeringsmuligheder på affjedringen samt endnu mere kørerfokuseret teknologi på den mellemstore allroader, som bliver endnu bedre egnet til udforskning af alle typer veje.
790 Adventure har været en solid base for KTM’s ingeniører i deres søgen efter at tilbyde mere. Den kompakte twin, som nu er på 889 kubik, yder nu 105 hk og 100 Nm (790: 95 hk og 88 Nm), og med 20 procent større svingmasse end 790’eren får 890’eren en mere kultiveret motorgang og mere punch i bund og mellemområde. De øgede kræfter leveres via en stærkere kobling.
En ny WP APEX-støddæmper sikrer bedre bid i underlaget og forbedrede justeringsmuligheder – bl.a. takket være en ny returdæmpningsjustering og en knap, der gør det muligt at justere fjederforspændingen uden værktøj.
890 Adventure byder på 200 mm fjedervandring for og bag samt rallyraid-inspireret og slank ergonomi. Og KTM hævder, at den er både let og nem at håndtere, sædehøjden, der er justerbar i to trin, hedder som udgangspunkt 850 mm, tanken rummer 20 liter, og KTM MY RIDE-navigation er en del af pakken. Modellen er desuden udstyret med eventyr-venlige dæk, 5″ TFT-instrumentering, kurve-ABS, traction control og motorbremsestyring.
Fra KTM PowerParts-kataloget kan der suppleres med bl.a. cruise control (nu med kontrolafbryderen som standard), Quickshifter+ med optimeret afstemning), elektrisk opvarmet sæde og styrgummi med varme samt en bred vifte af bagageløsninger, der udvider 890 Adventure’s anvendelsesmuligheder betragteligt.
KTM 890 ADVENTURE – HØJDEPUNKTER
// Ny motor med 90 cm3 ekstra slagvolumen
// Forbedret ydeevne med 105 hk og 100 Nm (Euro5)
// Bedre kørbarhed takket være 20 procent større roterende masse
// Stærkere kobling tilpasset den større ydelse
// Motor banke-kontrol system (muliggør brug af lavoktan-brændstof)
// WP-affjedringskomponenter i høj kvalitet og ny støddæmper bag
// Opdaterede bremser for og bag
// Forbedret afstemning af ABS og traction control
// Anodiserede hjulnav i stedet for pulverlakerede
// Smal profil, raffineret ergonomi og ny grafik
// Todelt, justerbart sæde og lav frontskærm
// Smartphone-opkobling, der giver adgang til musik og opkald
// KTM MY RIDE turn-to-turn navigations-app
890 Adventure ventes at lande hos de autoriserede KTM-forhandlere i december måned. Mere info fås på ktm.com