Fra international topkører til dansk MX-landstræner: Thomas Kjer Olsen i ny rolle
Seneste
Fabio di Giannantonio vandt søndag aften årets næstsidste MotoGP på Losail-banen i Qatar. En overraskende, men ganske velfortjent sejr til Gresini-teamets kører, som i 2024 afløses af Marc Marquez og derfor står uden MotoGP-kontrakt for den kommende sæson.
Di Giannantonio var den eneste, der kunne følge Ducati’s regerende verdensmester, Pecco Bagnaia, som startede perfekt fra 4.-pladsen på grid’en og var først inde i første sving fulgt af VR46’s Luca Marini, som holdt i pole position, og Di Giannantonio.
Kampen om VM-titlen i MotoGP er reduceret til en duel mellem Bagnaia og Pramac Ducati’s Jorge Martin, og forventningerne til spanieren var store, efter at han med en sejr i lørdagens sprintløb havde reduceret Bagnaias VM-forspring fra 14 point til 7. Men Martins start gik bogstaveligt op i røg, for Ducati’ens bagdæk ville slet ikke bide i Losail-banens asfalt, og afsættet blev en slingrende affære, som i forhold til konkurrenterne nærmest foregik i slow motion.
Efter lidt bytten plads med teamkollega Gresini-kollega Alex Marquez havde Di Giannantonio ikke bare solidt fat i 2.-pladsen, han havde tydeligvis også en hurtigere rytme end Bagnaia. På 10. omgang var afstanden mellem de to mindre end 2 tiendedele, men turde han risikere en overhaling af Bagnaia, som kan blive den første Ducati-kører i MotoGP, der vinder VM to år i træk?
På 18. omgang – altså små fem omgange fra mål – fik Di Giannantonio beskeden “Mapping 8” i sit cockpit. En melding, som vi så Jorge Lorenzo få i 2017, da Andrea Dovizioso kæmpede om VM-titlen. Var det en teamordre, en besked om at holde sig bag Pecco?
Ikke ifølge Di Giannantonio, der fortæller at “Mapping 8” signalerede, at nu var det tid at rykke. Og det gjorde han.
Men hvad andet kan man også forvente af en racerkører, som står uden kontrakt til den kommende sæson, og som kunne vinde karrierens første MotoGP-sejr.
Det hele var dog lige ved at ende i tårer og kulfiberstumper, da Bagnaia i forsøget på at komme tilbage i føring lagde sig i slipstrømmen på Gresini-Ducati’en, men blev overrasket af suget fra slipstrømmen, da de bremsede for enden af langsiden. Det var ikke mange millimeter fra, at Peccos fordæk havde klippet Fabios bagdæk. Bagnaia holdt den dog på hjulene og var en tur udenfor banen, men kom tilbage på asfalten, og da de var mere end 5 sekunder foran Marini på 3.-pladsen, var 2.-pladsen aldrig i fare for Ducati’s VM-kandidat. Jorge Martin kæmpede løbet igennem med manglende bid i bagdækket og måtte tage til takke med 10.-pladsen. Hvilket betyder, at Bagnaias forspring på VM-tabellen nu er 21 point.
Hvem, der bliver MotoGP-verdensmester i 2023, afgøres i den kommende weekend på Ricardo Tormo-banen uden for Valencia. Med 12 + 25 point i spil har Jorge Martin stadig muligheden, men det bliver svært.