Fra international topkører til dansk MX-landstræner: Thomas Kjer Olsen i ny rolle
Seneste
For en uge siden smed Pramac-Ducati-kører og VM-kandidat, Jorge Martin, en mulig sejr væk, da han i Indonesien styrtede med en føring på mere end 3 sekunder. I stedet vandt VM-rivalen Pecco Bagnaia fra Ducati’s fabriksteam. Dagen før havde Martin vundet sprintracet og med sejren bragt sig i føring i pointregnskabet. 24 timer efter var han igen nummer 2 efter Bagnaia.
I weekenden var MotoGP-kørerne igen i action – nu på Phillip Island i Australien, der som sædvanlig bød på udfordrende vejrforhold. Forventninger om regn og kraftige kastevinde søndag betød, at racet over fuld distance byttede plads med sprintracet og derfor blev afviklet lørdag.
En overlegen Jorge Martin satte sig på pole position med en rekordtid på 127,246 – næsten et halvt sekund hurtigere end KTM’s Brad Binder og Bagnaia, som gjorde spanieren selskab i første startrække. Martin havde valgt et Soft-bagdæk, mens de fleste konkurrenter startede på Medium bag, og Pramac-køreren udnyttede det bløde gummi og stak i den grad af fra resten af feltet, da de røde lamper slukkede.
Binder, Bagnaia og en overaskende hurtig Fabio di Giannantonio på Gresini-Ducati’en, som næste år overtages af Marc Marquez, der også hang på, fulgte efter, men med stadig større afstand. Efter 15 omgange havde Martin et forspring på 3,5 sekund. Men der skulle køres 27, og fem omgange fra mål begyndte #89 at få problemer med bagdækkets greb. Det bløde bagdæk var ganske enkelt slidt op. På sidste omgang var forspringet skrumpet til få tidendedele, og da de fem i førergruppen bremsede sig ind i Miller-højren, gik Martins teamkollega Johann Zarco indenom, og Bagnaia fulgte med i et ryk fra 5.- til 2.-pladsen. På vej til Lukey Heights overhalede Digia også den hvid/lilla Ducati. Binder nåede ikke at komme med, men KTM-køreren fik linet sig perfekt op til sidste sving og slog lige akkurat Martin i kampen om 4.-pladsen.
I Pramac-boksen lignede teamboss Gino Borsoi en, der netop havde fået at vide, at svigermor var kørt i havnen i hans splinternye Porsche. Teamets ene kører, som har (haft) en reel chance for helt sensationelt at vinde MotoGP-titlen for det private hold, havde kikset endnu en gang. Deres anden kører havde netop vundet karrierens første MotoGP efter hele syv år i klassen.
Selvfølgelig skulle Johann Zarcos sejr fejres med et backflip – den baglæns kolbøtte, som blev franskmandens varemærke, når han igen og igen sejrede på vej til sine VM-titler i Moto2-klassen i 2015 og -16.
Sprintracet, som skulle køres søndag, blev aflyst på grund af kraftig regn og blæst.
Bagnaia er nu 27 point foran Martin, og der resterer fire VM-afdelinger.