Yamaha Tracer 9 i 2025: Automatgear, matrix-lys og højere komfort
Rygterne har svirret længe, men i dag har HRC bekræftet dem med en pressemeddelelse. Selv om Marc Marquez har en gyldig kontrakt med Honda Racing Corporation til og med 2024, skilles deres veje i slutningen af november, når 2023-sæsonens sidste MotoGP køres på Valencia-banen i Spanien.
Oprindeligt var Marc Marquez og Honda det perfekte match, og sammen erobrede de seks MotoGP-verdensmesterskaber, 59 sejre, 101 podieplaceringer og 64 pole positions i roadracingsportens fineste klasse. De seneste år har dog været magre rent resultatmæssigt, og MM vandt sit seneste MotoGP på Misano i oktober 2021. Forklaringen findes dels i spanierens skader og risikobetonede måde at køre på, dels i den strategiske brøler, det har været fra Honda’s side at udvikle RCV-raceren alene med fokus på Marc Marquez’s kompromisløse kørestil.
Den endelige melding er endnu ikke kommet, men vi gætter på, at Marc Marquez nu rykker til Gresini Racing, hvor hans bror Alex allerede er i stald. Sker det, vil vi se #93 på en Ducati Desmosedici MotoGP-racer, som flere forskellige kørere har formået at køre sejre hjem på de seneste år.
Det store spørgsmål er så, om roen og den relativt familiære stemning mellem Ducati-kørerne Pecco Bagnaia, Marco Bezzecchi, Jorge Martin og Luca Marini kan bevares, når en kører med Marc Marquez’ ego og historie bliver en del af flokken – brormand kan han nok komme overens med.
Vi glæder os også til at se, hvor hurtig MM93 er på den italienske racer. Hvis Honda frigiver ham til test straks efter årets sidste MotoGP, får vi Marc Marquez at se på Ducati’en tirsdag den 28. november. Det bliver dog på modellen fra sidste år, da Gresini Racing er et kundeteam.