Fra international topkører til dansk MX-landstræner: Thomas Kjer Olsen i ny rolle
Seneste
Bogstavet M har siden de sene 70’ere haft en særlig betydning for BMW’s bilprogram. Først med den oprindelige M1 og siden med M3, M5 og talrige andre varianter. Forkortelsen for BMW Motorsport GmbH vidner om, at modellen er udviklet af tyskernes tuningsafdeling og står knivskarpt, hvad kraft, præstationer og køreegenskaber angår. Det nye er, at M-feberen nu også breder sig til BMW’s motorcykler.
Allerede i 2018 dukkede det legendariske bogstav op i tilbehørsprogrammet for S 1000 RR, som kunne spiffes op med M-udstyr og M Performance-dele. Men med 2021-nyheden M 1000 RR er der verdenspremiere på den første rene M-model.
Fundamentet er den i forvejen heftige S 1000 RR, men ydelsen i den 4-cylindrede ShiftCam-motor er øget til fra 207 til 212 hk ved 14.500 o/m (1000 o/m senere) og vægten reduceret fra 197 kg til 192 – så modellen er i den grad klar til at levere på racerbanen. Accelerationstiden fra 0 til 100 km/t er 3,1 sekunder og tophastigheden 306 km/t.
Aerodynamikken var en af de vigtigste faktorer ved udviklingen af den nye superbike, og her følger BMW den seneste trend. Kåben har ekstra højs glas, der gør det nemmere af gemme sig for fartvinden, og boblen er ligesom M-vingerne i carbon udviklet dels gennem intensive test på racerbane, men også i BMW Group’s vindtunnel. Vingerne skaber downforce på forhjulet, hvilket både øger stabiliteten i hurtige sving og modvirker wheelies.
M 1000 RR kommer med komplet elektronikpakke inklusive launch control og pitlane-begrænser, køreprogrammerne Rain, Road, Dynamic, Race og Race PRO1-3 samt den seneste generation af BMW’s traction control og tovejs quickshift.
Ligesom sine 4-hjulede søskende er M 1000 RR udstyret med særlige M-bremser, som her er udviklet med erfaringerne fra racerne i Superbike-VM. Samtidig er den udstyret med superlette fælge i carbon, der gør retningsskift lynhurtige og optimerer dækkenes kontakt med underlaget. Original-monteringen er i øvrigt Dunlop’s Sportsmart TT, som med en 50/50 gade/bane-karakter er et oplagt valg til denne specialmodel.
M 1000 RR kan gøres endnu skarpere med M Competition-pakken, der indeholder M GPS-laptimer, M GPS-data logger, M-lakerede dele, M-carbonpakke, en 220 gram lettere svinggaffel samt en vedligeholdelsesfri og DLC-coated M Endurance-kæde.
Skønheden i de karakteristiske BMW M Sports-farver, lyseblå, mørkeblå og rød lander i BMW-butikkerne i foråret 2021, og prisen bliver 599.999 kr.