Nu kommer Ducati XDiavel med V4-motor

Ducati præsenterer nu den helt nye XDiavel V4, som de kalder den perfekte motorcykel til dem, der drømmer om at kombinere præstationerne fra V4 Granturismo-motoren med en afslappet kørestilling og rimelig komfort. V4-motoren på 1158 kubik er en voldsom sag, der leverer 168 hk ved 10.750 o/m og 126 Nm ved 7500 o/m. Kraften når asfalten via et 240 mm bredt bagdæk, og den køreklar vægt uden benzin er opgivet til 229 kg. Tal, der måske ikke ryster sportskørere på 1000-kubikkere, men ved det røde lys skal de passe på. For den nye XDiavel snupper 0-100 km/t på under 3 sekunder. 

Udstødningssystemet ender i fire rør i højre side, og Ducati lover, at lyden fra dem er noget ganske særligt – V4 Granturismo-motoren har sine rødder i italienernes MotoGP-racer. Men den er endnu tættere beslægtet med Desmosedici Stradale-motoren, der sidder i Panigale V4 og Streetfighter V4. I XDiavel V4 har motoren cylinderdeaktivering, og når motorcyklen holder stille eller køres med lav hastighed og med let træk, er det kun de to forreste cylindre, der leverer kraften. Gives der mere gas, aktiveres også de to bagerste cylindre, og motorlyden bliver mere markant. 

Sædehøjden er lav, kun 770 mm over asfalten, og sammenlignet med forgængeren, XDiavel 1260, er styret placeret lavere og tættere på køreren. Komforten er øget takket være 25 mm længere fjedervandring bag, og passager har også fået acceptabel plads. Alt er selvfølgelig relativt, men bagsædepuden er 30 procent bredere, 50 procent lavere og 25 procent tykkere polstret end tidligere. 

XDiavel V4 er mest tiltænkt dem, der gerne vil ses (og høres) i byen, men vil man udfordre modellens dynamiske kvaliteter, tilbyder Ducati et kit, der gør det muligt at flytte fodhvilerne bagud, så kørestillingen bliver mere sportslig.

Annonce

Annonce