Yamaha Tracer 9 i 2025: Automatgear, matrix-lys og højere komfort
Den stod som konceptmodel på EICMA-udstillingen i Milano i 2019, men nu ser vi omsider DesertX i produktionsklar version. Og den er mere hardcore, end vi havde turdet håbe på – for Ducati er gået hele vejen og har skabt en ægte offroader. Her er smalle hjul i 21/18”-dimensioner, enorm frihøjde og høj Dakar-kåbe med dobbeltlygte.
I stedet for bare at strippe en Multistrada V2 for det unødvendige har Ducati udviklet et nyt stel og fået Kayaba til at udvikle en fuldt justerbar off-road affjedring. Med en fjedervandring på 230 mm for og 220 mm bag blander DesertX sig med konkurrenter såsom KTM 890, Yamaha T7 og den helt nye Aprilia Tuareg 660. Men med 110 hk er Ducati’en den stærkeste af disse.
Testastretta-motoren på 937 kubik kommer direkte fra Multistrada V2, Monster, Hypermotard med flere. Ducati’s mest anvendte motor er i sin nyeste generation bedre end nogensinde og 1,7 kg lettere end forgængeren. Desuden har gearkassen fået lavere udvekslinger i 1. til 5. gear, mens 6. er uændret til gavn for touringegenskaberne. 1. gear er hele 14 procent lavere og 2. otte procent lavere – alt sammen for at give den bedst egnede trækkraft i langsomt og ujævnt terræn.
Også de elektroniske hjælpesystemer er udviklet specifikt til DesertX’ domæne og kørselssituationer. Her er kurve-ABS i tre trin, fire motormappings og hele seks forskellige køreprogrammer, hvor Enduro og Rally er nye. Enduro med reduceret effekt og hjælpsom elektronik og Rally med fuld kraft og beskeden indgriben for de mest erfarne kørere. Sædet fås i forskellige højder, så de passer til en bred vifte af kørere, og et sænkningssæt fås også. Tanken på 21 liter kan suppleres med en ekstra 8-liters, som placeres bagest på cyklen. Dermed er rækkevidde ikke længere noget issue.
Vægten på 223 kg placerer Ducati DesertX midt i feltet – ikke ekstremt let, ikke decideret overvægtig, selv om nørderne ville elske en fuldtanket vægt under 200 kg. Ducati gør et stort nummer ud af, at dette er deres første motorcykel nogensinde med 21/18”-hjul. De har ligefrem udviklet en tøjkollektion, der kort og godt hedder “21/18”, med hjelme, jakker og bukser samt matchende kasketter og t-shirts.
Ducati DesertX går i produktion til maj, og med lidt held vil de første eksemplarer lande i de danske butikker slut maj eller start juni. Prisen kender vi ikke på nuværende tidspunkt.