Fra international topkører til dansk MX-landstræner: Thomas Kjer Olsen i ny rolle
Seneste
Yamaha er nu klar med afløseren til YZF-R6, der vandt sin første titel i Supersport-VM i år 2000 og siden 2009 har været den dominerende maskine i Supersport-VM. Men som også har haft et kæmpe stort publikum blandt sportsorienterede gadekørere og trackday-folk.
Nyheden hedder R9 og deler i vid udstrækning teknik med retro-raceren XSR 900 GP, som Yamaha præsenterede til 2024-sæsonen. Alt er dog skarpere og mere racer-betonet på R9. Kåben har markante MotoGP-inspirerede winglets, affjedringen er fuldt justerbar med indstillingsmuligheder, som selv de vildeste nørder vil nyde, og bremserne er deluxe med Stylema-calipere på forhjulet og et avanceret ABS-system, der gør det muligt at frakoble reguleringen på bagbremsen ved banekørsel.
Elektronikken er ikke mindre ambitiøs. Her er suppleres køreprogrammerne Sport, Street og Rain med muligheden for at skræddersy to Custom-modes og fire Track-modes. Programmerne regulerer Traction Control (TCS), Slide Control System (SCS), ABS (BC), Back Slip Regulator (BSR), Engine Brake Management (EBM) og Lift Control på forhjulet (LIF). Og det hele kan indstilles direkte via R9’erens 5” display eller på Yamaha’s MyRide-smartphoneapp. R9’eren har desuden en launch control, som hjælper med optimale starter, og cruise control samt tovejs quickshift mangler heller ikke.
I TFT-instrumenteringen kan du vælge mellem fire forskellige layouts, og i Track-mode vises kun info, som er relevant for banekørere, såsom omgangstider.
Yamaha oplyser ikke hverken effekt eller moment for R9’s 3-cylindrede 890-kubikker, men mon ikke vi skal regne med noget a la XSR 900 GP’s 119 hk og 93 Nm – måske plus et par ekstra hypper?
R9 ventes i butikerne til marts 2025 og prisen bliver 179.990 kr.