Fra international topkører til dansk MX-landstræner: Thomas Kjer Olsen i ny rolle
Seneste
1. marts startede mc-sæsonen for mange af os, og samme dag trådte Færdselslovens nye parkeringsregler i kraft. I København Kommune har man samtidig ændret bekendtgørelsen for standsning og parkering, så motorcykler nu også må benytte afmærkede båse, der tidligere var forbeholdt biler. Til gengæld skal der nu betales for at parkere motorcykler på gaden, når det sker i betalingszonen.
Hvordan betalingen skal håndhæves står hen i det uvisse, for man kan jo ikke fastgøre en p-billet til en motorcykel. Online-betaling er en mulighed, men det er jo endnu ikke et lovkrav for motorcyklister, at de skal bære smartphone under kørslen – eller parkeringen.
Mc-parkering på fortovet er stadig forbudt i henhold til Færdselsloven, men vi kan håbe, at p-vagterne som tidligere ser gennem fingrene med lovovertrædelsen, hvis motorcyklen ikke holder til gene for færdsel med tvillingebarnevogne.
Den lovmæssigt korrekte mc-parkering sker stadig langs med kantstenen. Vi motorcyklister ved dog, at det er en tåbelig regel. Dels står motorcyklen ofte for lodret og usikkert på sidestøttebenet, fordi vejbanen hvælver, så regnen kan løbe af. Dels kan der parkeres langt flere køretøjer, hvis motorcyklen stilles sådan cirka 90 grader fra kantstenen. Forestil dig reaktionen fra en bilist, der forgæves leder efter en p-plads i din gade, hvis du har fem-otte gæster, der alle har stillet deres motorcykler langs kantstenen. Så bliver vi 2-hjulere vist upopulære.
Den aktuelle bekendtgørelse for din kommune kan ses på kommunens hjemmeside.