Seneste
Den stod på Aprilia’s stand allerede i november 2019. Men man skulle kigge godt efter for at opdage den – for den stod gemt i et fyldt akvarium bag en masse planter. Nu ser den tredje model i Aprilia’s 660-serie, allroaderen Tuareg 660, omsider dagens lys.
Aprilia har brugt Tuareg-navnet før – både på lette 125’ere og store 600 kubik éndunkere. Men den nye Tuareg drives af en 2-cylindret rækkemotor på 660 kubik med 270-graders krumtapforskydning, 80 hk og 70 Nm. 75 procent af det maksimale drejningsmoment er tilgængeligt allerede ved 3500 o/m. I Tuono/RS 660 yder samme motor 95/100 hk og 67 Nm ved 8500 o/m. Oveni den den ekstra smidige trækkraft har den langbenede nyhed lavere udvekslet 1. gear og kortere totalgearing med 15-tands kædehjul for i stedet for asfaltmodellernes 17.
På affjedringssiden har Aprilia givet ekstra gas med fine komponenter fra Kayaba med hele 240 mm vandring både for og bag plus fuld justerbarhed i begge ender. Her ses det, at Aprilia er seriøse omkring denne nye satsning i on/offroad-mellemklassen. Der sidder knoppede og slangeløse Scorpion Rally STR-dæk på alufælgene med eger.
Den fuldtankede vægt er holdt nede på blot 204 kg. Her skal konkurrenterne fra Yamaha og KTM/Husqvarna passe på, og vi venter med spænding på, hvad Ducati viser den 9. december!
Ligesom sine asfaltbrødre Tuono og RS har Tuareg komplet APRC-elektronikpakke med nedlægningsafhængig ABS og traction control samt 3-trins motorbremsestyring, og tovejs quickshift fås som ekstraudstyr. En komfortabel cruise control er dog standard, og det samme er fire køreprogrammer – to til asfalt, et offroad og et, der kan konfigureres efter din egen smag. Alt styres gennem instrumenteringens 5” TFT-display med mulighed for opkobling til smartphone. Tanken på 18 liter skulle give en aktionsradius på omkring 400 km.
Allroadernes mellemklasse er blevet endnu mere interessant med Tuareg 660’s ankomst – her er der nu et super flot udvalg af lækre motorcykler. Vi glæder os virkelig til at sætte disse op mod hinanden i en omfattende test.
Pris og lanceringstidspunkt er ikke klar i skrivende stund.