Yamaha Tracer 9 i 2025: Automatgear, matrix-lys og højere komfort
Efter lanceringen af den sprøde mellemklasse-sportsmodel RS 660 i slutningen af 2020 præsenterer Aprilia nu produktionsudgaven af streetfighter-søsteren Tuono 660. Teknikken er i vid udstrækning den samme, men her får du en højere, mere opret kørestilling, som skal give en mere afslappet og komfortabel kørsel.
Aprilia Tuono 660 er bygget på samme filosofi som RS 660: At skabe en motorcykel med et ekstraordinært vægt/kraft-forhold for klassen. Og her er de godt på vej med en vægt på 183 kg og en ydelse på 95 hk.
Ligesom RS 660 er Tuono iført innovativ aerodynamisk indpakning – et resultat af omfattende udviklingsarbejde i vindtunnelen. I den minimalistiske kåbe sidder et par LED-forlygter med DRL-lamper.
Stel og svinggaffel er fremstillet i støbt aluminium. Den justerbare Kayaba-affjedring er specielt afstemt til Tuono 660.
Den 2-cylindrede rækkemotor indgår som bærende element og hjælper med gøre stelkonstruktionen stærk, vridningsstabil, let og kompakt. Sekundærgearingen er lavere end på RS 660 til gavn for accelerationen.
Aprilia’ens elektronik inkluderer ride by wire-styret indsprøjtning, multitrins traction control, wheelie control, fartpilot, motorbremsestyring, riding modes (tre til landevej og to til bane) og kurve-ABS. Instrumentering med TFT-farveskærm mangler heller ikke.
Aprilia’ens elektronik inkluderer ride by wire-styret indsprøjtning, multitrins traction control, wheelie control, fartpilot, motorbremsestyring, riding modes (tre til landevej og to til bane) og kurve-ABS. Instrumentering med TFT-farveskærm mangler heller ikke.
Tuono 660 fås i tre farvevarianter: Concept Black, Iridium Grey og den lime-agtige Acid Gold, som nok skal blive populær. Der kommer også en 35 kW-version til A2-kørekort.