Fra international topkører til dansk MX-landstræner: Thomas Kjer Olsen i ny rolle
Seneste
Næste år fejrer KTM Duke 30-års fødselsdag, og det skarpe hjørne fejres med tre nye Dukes: En opdateret 390, den nye 990 og sidst, men ikke mindst, denne mægtige KTM 1390 Super Duke R.
V2-motoren mellem de orange stelrør er vokset fra 1301 til 1350 kubik, ydelsen hedder nu 190 hk ved 10.000 o/m og 145 Nm ved 8000 o/m, og poweren serveres i en cykel med et mere aggressivt look. Fronten domineres af en helt ny LED-forlygte suppleret af markante nye tankspoilere og vinger. Hertil kommer nydesignede luftindtag og en ny 17,5-liters tank (før 16 liter), som øger rækkevidden til omkring 300 km. I jagten på overflødige gram er alle plastdele og -dæksler gjort tyndere, hvor det har været muligt.
Den opdaterede motor har nu en boring på 110 mm (+2 mm), og i topstykkerne arbejder nu knastaksler med variabel timing. Spjældhusene er vokset med 4 mm til hele 60 mm, hvilket ifølge KTM giver mere kraft og drejningsmoment i hele omdrejningsområdet og desuden gør det muligt forbedre økonomien og samtidig opfylde de seneste Euro 5+ emissionsstandarder.
5. og 6. gear har fået kortere udveksling, hvilket skulle gavne accelerationen og gøre de mange kræfter mere anvendelige. Trods den øgede ydelse er intervallet for ventiljustering øget til 60.000 km.
Kontakten til asfalten sikres med Michelin’s nye Power GP-dæk samt en ny WP APEX-støddæmper. Den har separat justering for langsomme og hurtige bevægelser i kompressionsdæmpningen, justerbar returdæmpning og ditto fjederforspænding, som kan indstilles uden brug af værktøj. Forgaflen er en ny 48 mm WP APEX Open Cartridge-upside down med returdæmpning i det ene ben og kompressions- i det andet.
På Evo-udgaven af KTM 1390 Super Duke R styres affjedringen dog af WP Semi-Active Technology (SAT) i nyeste version. Her er der elektronisk styrede magnetventiler til kontinuerlig regulering af dæmpningen, og du får en bred vifte af justeringsmuligheder – fra maksimal komfort på offentlig vej til maksimal stabilitet ved banekørsel.
Bike er inviteret til prøvekørsel af alle 2024 Duke-modeller på Almeria-banen i Spanien, og du kan læse prøvekørslen i nummer 1/2024, der udkommer den 1. februar. Mens vi venter på en dansk pris, kan du nyde de flotte billeder i galleriet herunder.