Ny Yamaha MT-07 i 2025: Mere tech og mere stil under 100.000 kr.

Siden lanceringen i 2014 har MT-07 været den mest solgte mc-model i Danmark, år efter år. Men Yamaha hviler ikke på laurbærrene. Til 2025-sæsonen får den populære streetbike en række velkomne opdateringer.

Særligt iøjnefaldende er det nye, sportslige design med afsæt i en fræk LED-forlygte med aerodynamisk maske, suppleret af nye sidepaneler på luftindtag, køler og sæde. Tanken har også fået ny facon, men rummer stadig 14 liter.

Den smidige CP2-motor på 690 kubik fodres nu via ride by wire-styrede spjældhuse, og det har åbnet for en masse nye features. Den nye MT-07 har køreprogrammerne Street, Sport samt et personligt, som du selv kan sætte op via det nye 5” TFT-instrument eller den gratis MyRide-app. Der er tre power-modes at vælge imellem. hvor PWR1 har den skarpeste respons og PWR3 er blidest og derfor velegnet til f.eks. kørsel på våde veje. Man kan samtidig vælge mellem to niveauer af traction control. Tovejs quickshift er nu en mulighed, men skal tilkøbes som ekstraudstyr.

Vælger man sin MT-07 med Yamaha’s nye automatiske Y-AMT-transmission, har man i MT (manuelt gearskift) samme muligheder for indstillinger som på MT-07 med manuelt gearskift. I AT kan man vælge mellem det hverdagsvenlige D-mode, mens D+ appellerer til mere sportslig kørsel med senere gearskift.

Motoren sidder i et nydesignet stel med forbedret balance mellem flex og stivhed, som bakkes op en helt ny svinggaffel med optimeret link til bagdæmperen og en 41 mm upside down-gaffel. Bremserne er rykket op i supersport-klassen med 4-stemplede radialcalipere på forhjulets skiver. Fælgene har desuden fået nyt design, som medvirker til modellens samlede vægttab på cirka 1 kg. 

Kørestillingen er gjort mere engageret med bl.a. et styr, som er 18 mm bredere og placeret 22 mm lavere og 9 mm tættere på køreren. Samtidig er fodhvilerne flyttet 10 mm ned til gavn for knævinklen. Yamaha’en er desuden blevet smallere omkring tanken, og det er bestemt også et plus for komforten, at koblingen nu er af assist/slipper-typen, der er betydelig lettere at trække.

Nye knapper på styret letter betjeningen af de mange funktioner på den nye TFT-instrumentering med fire forskellige layouts, og blinkkontakten har en ny “tre blink”-funktion, som aktiveres med et blødt tryl på knappen. Velegnet til f.eks. vognbaneskift. Blinklysene slukker desuden selv efter 15 sekunder eller 150 meter. Nyt på MT-07 er derudover et katastrofestoplys, der blinker ved ekstremt kraftige opbremsninger.

Altså ikke blot et sejere look, men også en lang række nye funktioner og finesser på 2025-udgaven af Danmarks mest solgte motorcykelmodel gennem 11 sæsoner. Vi regner med at se Yamaha’s nye MT-07 i butikkerne i første kvartal af 2025 til en pris under 100.000 kr. for versionen med manuelt gear.

Annonce

Annonce

Screenshot