Fra international topkører til dansk MX-landstræner: Thomas Kjer Olsen i ny rolle
Seneste
Regeringen, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti er enige om at nedsætte registreringsafgiften ved at forhøje henholdsvis skalaknækket for personbiler med 22.000 kr. fra 84.600 kr. til 106.600 kr. og det høje skalaknæk for motorcykler med 6900 kr. fra 26.700 kr. til 33.600 kr. (2017-niveau). Sidstnævnte interesserer os mest, for resultatet er, at motorcykler fra mellemklassen og opefter vil falde 3585 kr. i afgift med virkning fra tirsdag den 22. november. Men er det nok? Ikke hvis vi spørger de danske mc-importører.
– Det er altid positivt, når registreringsafgiften sættes ned. Men når det er sagt, så havde vi håbet, at politikerne havde foretaget en mere strukturel ændring af afgifterne frem for at komme med endnu en lappeløsning. Og skulle vi vælge mellem to lappeløsninger, så havde vi foretrukket, at motorcykler og biler blev beskattet efter ensartede satser og skalaknæk. Alternativt havde det været rimeligt at sætte motorcyklernes afgiftsfri bundgrænse op, så det udlignede den ekstra beskatning, der er på motorcykler fremfor på biler. Biler kører jo hele året og slider dermed på vejene i alle 12 måneder, mens motorcykler kun kører en del af året, siger Erik Blacha, formand for Motorcykel Importør Foreningen.
– Der er et stort strukturproblem i det nuværende system. Afgifterne er høje, og brugtimporten er næsten større end nysalget, fordi teknisk forældede brugte motorcykler af forskellige årsager kommer billigt ind i landet og på nummerplade.
– Endelig vil jeg understrege, at vi ikke ønsker, at registreringsafgiften skal være en tilbagevendende snak i forbindelse med finanslovsforhandlingerne hvert eneste år, for det kan medføre, at folk afholder sig fra at købe motorcykel i andet halvår, slutter Blacha.
Hos motorcykelforhandlerne er man glade for, at der endelig er kommet klarhed om afgiften.
– Vi hilser enhver afgiftsnedsættelse velkommen, og den måtte godt have været større, men omvendt ville en større nedsættelse ramme forhandlerne med store brugtlagre hårdt. Vi er dog også glade for, at meldingen kommer nu, hvor vi er mindst sårbare, fordi vi er udenfor mc-sæsonen, siger John Tange, formand for Motorcykel Forhandler Foreningen.
– Der har længe svirret rygter om en afgiftsnedsættelse, og det skaber usikkerhed og sætter salget i stå. Den type meldinger skal helst komme som en tyv om natten, så vi er glade for, at både mc-købere og forhandlere nu har fået en klar udmelding om ændringens omfang, lyder det fra MFF-formanden.