Yamaha Tracer 9 i 2025: Automatgear, matrix-lys og højere komfort
Simon Jespersen kom flyvende fra start, da han i weekenden debuterede i Supersport-VM som afløser for Kallio Racing’s faste kører Hannes Soomer, der er ude grundet en skade. Danskeren blev nummer 9 i lørdagens løb og nummer 8 i søndagens, og han høstede dermed i alt 15 point i sin første weekend som VM-kører i Supersport-klassen. I helt nye omgivelser.
Ligesom teamet er VM-raceren ny for Simon Jespersen, der i år konkurrerer med en Yamaha i den spanske ESBK Supersport-klasse, hvor der køres med superstock-specifikationer. I VM-regi har R6’eren flere kræfter, og endnu en forskel er de obligatoriske Pirelli-dæk, som er helt anderledes end de Michelin’er, som Simon kører med i det spanske mesterskab.
Også derfor er weekendens resultat utrolig flot. Men vejen dertil var endnu mere vild. I fredagens første træning var Simon Jespersen 4.-hurtigst, og i lørdagens Superpole, som bestemmer startopstillingen i begge weekendens løb, var han 8.-hurtigst. Og med feltets hurtigste tophastighed fik Simon igen og igen bevist, at han til perfektion mestrede både accelerationen ud af den snævre opløbskurve og indstyringen i det lynhurtige sving 1, hvor man ankommer med over 250 km/t.
I lørdagens løb startede Simon som en raket fra sin position midt i tredje række. Han var 3’er i første sving efter Manuel Gonzales og Steven Odendaal, og han forsvarede 3.-pladsen indædt, da den VM-førende Domonique Aegerter nærmede sigpå femte omgang efter en kikset start. I et par tætte overhalinger kom klassens nye hotshot Luca Bernadi og de garvede Jules Cluzel og Federico Caricasulo forbi, hvilket slog Simon en smule ud af takt. 2019-verdensmesteren Randy Krummenacher, Philip Oettl og Can Öncü fik også overhalet. Men da Gonzales styrtede fra en 4.-plads, blev resultatet for danskeren en fornem 9.-plads.
Til søndagens løb rykkede Simon Jespersen en plads frem på grid’en, fordi Gonzales, der havde været næsthurtigst i Superpole, var erklæret unfit, da han havde slået skulderen af led i lørdagens styrt. Og fra første plads i tredje startrække lavede Simon en sand kanonstart, da de røde lamper slukkede. Allerede inden sving 1 havde han overhalet alle seks kørere foran ham, og han førte løbet det meste af første omgang, indtil presset fra Odendaal blev for stort.
Aegerter var startet bedre denne gang, men en kørefejl og en følgende heftig kamp med Luca Bernadi og Moto2-køreren Marcel Brenner kostede tid. Først på sjette omgang var han fremme ved Simon Jespersen, der til søndagens løb ligesom resten af feltet havde valgt Pirelli’s blødere SC1-fordæk i stedet for SC2-dækket, han kørte med om lørdagen. 3.-pladsen holdt indtil ottende omgang, hvor både Bernadi og Caricasulo fik møvet sig forbi. Oettl, Cluzel og Niki Tuuli var også et par tiendedele hurtigere, men Simon Jespersen holdt stadig Rafaelle de Rosa i skak, da løbet blev afbrudt med rødt flag på 15. omgang, fordi Borja Gomez var styrtet i det hurtige sving 1. Den oprindelige distance var 20 omgange, og da der med én omgang fratrukket var tilbagelagt mere end to tredjedele, blev resultatet stadfæstet. Hvilket danskeren ikke var helt tilfreds med.
– Med et par omgange mere havde jeg måske fået ram på Tuuli, siger Simon Jespersen, som på de sidste runder kun var et par tiendedele fra den finske kører.
– Det har været fantastisk at arbejde med Kallio-teamet, og jeg er vildt glad for resultaterne og for mit holeshot i løb 2, siger danskeren, der kørte to exceptionelt flotte løb med verdens bedste Supersport-kørere foran det måske vigtigste publikum, når man er et ungt talent på vej frem. Og mindst én af sportens høje herrer har bemærket, at Simon giver gas.
– Inden starten på løb 2 kom Andrea Dosoli, boss for Yamaha roadracing, hen til og ønskede ‘good luck’, fortæller Simon.
Lad os håbe, at Dosoli skænker Simon Jespersen en tanke, når han lægger teamplaner for fremtiden.