Fra international topkører til dansk MX-landstræner: Thomas Kjer Olsen i ny rolle
Seneste
I disse dage diskuterer politikerne flittigt et forslag, der handler om at 17-årige skal have lov til at køre bil uden den obligatoriske ledsager. Forslaget, som samtidig rummer begrænsninger omkring køretider og nultolerance ved alkoholpåvirkning under kørslen, skal særligt gavne mobiliteten i de dele af Danmark, hvor den offentlige transport er tyndt kørende med store ventetider til følge.
Burde man i samme omgang give 17-årige mulighed for at transportere sig på en A1-motorcykel, når de skal til skole eller læreplads? Fordelene er umiddelbart mange. Den lette motorcykel er meget billigere i både anskaffelse og drift end en bil, og den er mere miljøvenlig i forhold til forbrug og forurening. Samtidig får man de unge, som tager chancen og kører på en tunet knallert, flyttet over på et køretøj, som rent faktisk er konstrueret til 2-hjulerens fartformåen med kompetente køreegenskaber og veldimensionerede bremser – nogle af A1’erne har endda kurve-ABS. Adskillige el-varianter er der også i denne klasse.
Med et A1-kørekort i hånden har de 17-årige været gennem en grundig køreuddannelse med detaljeret undervisning og reelle prøver, som skal bestås i både teori og praktisk kørsel. Man kunne generelt justere A1-kategorien, så den blev gældende for 17-18-årige, og samtidig ændre aldersgrænserne for A2-kørekortet, så dette i stedet blev for de 19-20-årige.
Politikernes store skræk ved et tiltag som ovennævnte er risikoen for en stigning i antallet af tilskadekomne og dræbte. I Norge og Sverige har 16-årige i årtier kørt 125-kubikkere, uden at det har ført til påfaldende peaks i uheldsstatistikkerne. Næsten alle EU-lande har samme regler på dette område som vore skandinaviske venner – danske 16-17-årige er næppe mere ansvarsløse trafikanter end de unge fra ovennævnte lande.
Ser man på Vejdirektoratets rapport om trafikulykker i 2023, har mere end hver tredje (36 procent) af de dræbte og tilskadekomne 15-17-årige været knallert 30-kørere – så der er gode argumenter for at få de unge gennem en mere grundig køreuddannelse og over på et mere sikkert køretøj.